A szabadon választható és kötelezően választható foglalkozások
4a.1.3.3.1 Kriminalisztika szakkör
A bűnügyi tanárok, külsős szakértők és nyomozók bevonásával.
Szabadon választható, tehetséggondozás területe.
Időtartam 20 óra (a II. évfolyam számára a negyedik félévben)
Tanulási terület: Bűnügyi
Tartalom:
1-2. A kriminalisztika fogalmi köre, felépítése, bevezetés
3-4. Bűnügyi technikus feladata a szemle során
5-6. E-szemle gyakorlati végrehajtás (helyszíni tevékenység)
7-8. Helyszíni halottszemle feladatai
9-10. Szagazonosítás-, és nyomkövetés
11.-12. Halottvizsgálaton való részvétel
59
13-14. Büntetésvégrehajtási Intézet tanulmányi látogatása
15-16. Bírósági tárgyaláson való részvétel
17-20. Tanulmányút- Nemzeti Szakértői- és Kutató Központ
/Igazságügyi daktiloszkópiai vizsgálatok
Igazságügyi fegyverszakértői vizsgálatok
Igazságügyi elmeorvosi vizsgálatok (műszeres vallomásellenőrzés)
Igazságügyi írás- okmányszakértői vizsgálatok/
4a.1.3.3.2 DADA szakkör
Az ORFK programja alapján. Szabadon választható, tehetséggondozás területe.
Időtartam 40 óra (két féléves, vizsgával záródik)
Résztvevők köre: I. évfolyam 1,5-2 éves tanulmányi idejű tanulói, első félévtől
Tanulási terület: Bűnügyi
Tartalom:
1-4. A DADA program története, főbb célkitűzései, alapvetései, módszerei
5-6. Barátválasztás
7-8. Zsaruvilág
9-10. Tolerancia másság
11-12. Törvények és jogszabályok
13-14. Bűncselekmények
15-16. Biztonságban otthon és az iskolában
17-18. Biztonságban a szabadidőben
19-20. A média hatásai
21-22. Az internet veszélyei
23-24. Dohányzás, alkohol
25-26. Szenvedélyek
27-28. Drogok és kábítószerek
29-30. Erőszak, konfliktushelyzetek
31-32. Erőszak a bizalom köntösében
33-34. Szexuális erőszak
35-36. Szórakozás, bulizás
37-38. Megelőző vagyonvédelem
39-40. Drámapedagógiai és médiapedagógiai módszerek
4a.1.3.3.3 Büntetőeljárási cselekmények végrehajtása a nyomozásban szakkör
Időtartama: 20 tanóra
Célcsoport II. évfolyam tanulói
A szakkör témakörei:
60
- Adatgyűjtés, helyszínbiztosítás a bűncselekmények helyszínén.
- A kihallgatás szakaszai és taktikája.
- A bejelentés, feljelentés felvételének gyakorlata.
- A tanúkihallgatás felvételének gyakorlata, taktikája.
- A gyanúsított kihallgatás felvételének gyakorlata, taktikája.
- A szembesítés végrehajtása.
- A poligráf -„hazugságvizsgáló”- alkalmazása a nyomozásban.
- A felismerésre bemutatás végrehajtása személy, fénykép és tárgy alapján.
- A kutatás végrehajtása, taktikája.
- A szakkör ismeretanyagának összefoglalása, ismeretszint ellenőrző teszt kitöltése.
A helyszíne 2-es épület alagsor bűnügyi kabinet, létszáma 15 fő.
4a.1.3.3.4 A rendőrségnél előforduló rendkívüli események szakkör
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Közrendvédelmi ismeretek
A képzés célja: A tanulók ismerjék meg a rendkívüli eseményeket a szolgálat ellátása során.
Legyenek képesek, a helyzetnek megfelelő, határozott, törvényes, szakszerű intézkedéseket
megtenni, rendkívüli esemény bekövetkezése során. Legyenek képesek felismerni, illetve
megelőzni a rendkívüli esemény kialakulását.
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Tartalom:
1-2. óra: A rendkívüli esemény fogalma, felosztása.
3-4. óra: A hivatalos személy elleni erőszak. A rendőrök elleni támadások
lehetséges okai, rendőri, illetve elkövetői oldalról.
5-6. óra: A rendőrök elleni támadások feldolgozása, a rendkívüli események
példatár esetei alapján.
7-8. óra: A hivatali bűncselekmények. A rendőrök által elkövethető
bűncselekmények kialakulásának lehetséges okai.
(Bántalmazás hivatalos eljárásban, Jogellenes fogvatartás, Hivatali visszaélés,
Kényszervallatás, Jogosulatlan titkos információgyűjtés vagy leplezett
eszköz jogosulatlan alkalmazása, Jogosulatlan megbízhatósági vizsgálat)
9-10. óra: Megtörtént hivatali bűncselekmények feldolgozása, a rendkívüli
események példatár esetei alapján.
11-12. óra: Korrupciós bűncselekmények. A rendőrök által elkövethető korrupciós
bűncselekmények kialakulásának lehetséges okai. (Hivatali vesztegetés,
Hivatali vesztegetés elfogadása, Vesztegetés bírósági vagy hatósági
eljárásban, Vesztegetés elfogadása bírósági vagy hatósági eljárásban,
61
Befolyás vásárlása, Befolyással üzérkedés, Korrupciós bűncselekmény
feljelentésének elmulasztása)
13-14. óra: Megtörtént korrupciós bűncselekmények feldolgozása, a rendkívüli
események példatár esetei alapján.
15-16. óra: Fogdai rendkívüli esemény fogalma, esetei, kialakulásának lehetséges
okai.
Megtörtént fogdai rendkívüli események feldolgozása, a rendkívüli események
példatár esetei alapján.
17-18. óra: A rendőri intézkedés során történt sérülések, balesetek, különös
tekintettel a kényszerítő eszköz alkalmazásakor illetve a lőfegyverhasználat
során bekövetkezett sérülésekre.
19-20. óra: A rendkívüli események kivizsgálásáról készített összefoglaló
jelentések feldolgozása.
A szakkör zárása akkor sikeres, ha a megadott témakörhöz Robotzsaru rendszerben
elkészíti a rendkívüli eseményhez kapcsolódó, írásbeli tevékenységet.
4a.1.3.3.5 Speciális szabálysértések és szabálysértési eljárások szakkör
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Jogi
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Tartalom:
1-2. óra: Gyülekezési joggal visszaélés szabálysértés és Az egyesülési és
gyülekezési szabadság megsértése szabálysértés tényállási elemeinek
jogesetekkel történő megbeszélése
3-4. óra: Külföldiek rendészetével kapcsolatos szabálysértés tényállási
elemeinek jogesetekkel történő megbeszélése
5-6.óra Jégen tartózkodás szabályainak megszegése és a Tiltott fürdés
szabálysértések tényállási elemeinek jogesetekkel történő
megbeszélése
- óra: Tiltott szerencsejáték szabálysértés tényállási elemeinek jogesetekkel
történő megbeszélése
8-10. óra: A tanult szabálysértések jogesetei alapján helyszíni bírság és
szabálysértési feljelentés készítése
11-12. óra: Előkészítő eljárás
- óra: A bíróság meghallgatás nélküli eljárásban hozott határozata
14-15. óra: A bíróság elé állítás, A helyszíni bírság kiszabására jogosultak által
történő bíróság elé állítás
- óra: Telekommunikációs eszköz útján történő meghallgatás
- óra: A közvetítői eljárás általános szabályai
- óra: A közvetítő
62
- óra: A közvetítői eljárás lefolytatása
- óra: A közvetítői eljárás befejezése
4a.1.3.3.6 Karate és önvédelmi szakkör
Szabadon választható, tehetséggondozás területe.
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
Tartalom:
A képzés célja, a tanulók testnevelési órán kívüli mozgásigényének kielégítése, a rendőri
szolgálatra való magasabb szintű fizikai és pszichikai felkészítés a karate edzésmódszereivel.
Elmélyíteni a szakmai jellegű (önvédelmi célú) ismeretek elsajátítását. Jó edzéslehetőség a
fizikai és ügyességi szintek elérése, a felmérési követelmények teljesítése érdekében.
Résztvevők köre: I-II. évfolyamos tanulók
4a.1.3.3.7 Judo és önvédelmi szakkör
Szabadon választható, tehetséggondozás területe.
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
Tartalom:
A képzés célja a tanulók testnevelési órán túli mozgásigényének kielégítése, a BM szolgálatra
való magasabb szintű fizikai és pszichikai felkészítés a judo edzésmódszereivel, technikáival.
Felkészítés a BM judo versenyeire.
Résztvevők köre: I-II. évfolyamos tanulók
4a.1.3.3.8 A terrorizmus elleni küzdelem szakkör
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Közrendvédelem (Csapatszolgálat)
A szakkör célja: A tanulókkal megismertetni a terrorizmus történeti hátterét, kialakulását, a
legismertebb terrorszervezeteket, eszközeit-módszereit, jellemzőiket valamint a 21. század
problémáit, feladatait ,kihívásait a témával kapcsolatban. Ismereteket átadni illetve
elmélyíteni a rendőrég a társszervek valamint a rendőrjárőr ezen irányú feladataival
kapcsolatban.
63
Célcsoport: Az I-II. évfolyam tanulói közül a téma iránt érdeklődők.
Tartalom (témakörök):
1, A terror és a terrorizmus fogalma és kialakulása az emberiség történelmében
- A terrorizmus kialakulása és jellemzői Magyarországon
- A legismertebb terrorszervezetek a világban a kezdetektől napjainkig
- A terrorcselekmények jellemzői, módszerei, az eddig elkövetett legismertebb
terrorcselekmények, a terrorizmus fajtái
5.Az Iszlám Állam és az Al-Kaida
- Videoelemzés a rendelkezésre álló képi anyagok alapján
- Elsődleges rendőri intézkedések a terrorcselekmény helyszínén (Eljárás túszszedéssel
kapcsolatos terrorcselekmény elkövetése helyszínén, a rendőrségi tárgyalási
feladatok, a csapaterő lehetséges feladatai a helyszínen)
- A Megyei Rendőr-főkapitányságok Mélységi ellenőrzési és Közterületi Támogató
Alosztályainak felépítése, feladatai erőszakos jellegű (terror) cselekmény
- A Terrorelhárítási központ felépítése, feladatai
- Eljárás terrorcselekménnyel fenyegetés esetén
4a.1.3.3.9 A portfólió elkészítését támogató szakkör
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Általános (Közrendvédelem)
A képzés célja: A tanulók ismerjék meg a szakmai vizsgájukhoz elengedhetetlen projektfeladat
részét képező portfólió elkészítésének elméletét és gyakorlatát. A képzés során szerezzenek
jártasságot a portfólióhoz tartozó gyűjtőmunkában, a különböző formátumok elkészítésében,
rendszerezésében és komplex tartalmak előállításában. A szakkör befejezését követően
legyenek képesek - digitális formában - önállóan előállítani a rendészeti területen szerzett
tudásukat és jártasságukat bemutató személyes gyűjteményüket. A képzés során előállított
tartalmak felhasználhatók lesznek a tanulók portfólióiban.
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Tartalom:
1 - 2. óra: A portfólió, mint a személyes és szakmai bemutatkozás eszköze
3 - 4. óra: A portfólió története és szerepe a mai modern korban
5 - 6. óra: Az értékelési portfólió felépítése
7 - 8. óra: Az önéletrajz, a pályakép, a szakmai tervek és célok
9 - 10. óra: A választható elemek áttekintése és az integrálás lehetőségei
11 - 12. óra: A közszolgálati kompetenciák fejlesztésének/fejlődésének
dokumentálása
13-14. óra: A „produktumok” rendszerezése, a különböző formátumok
előállításának lehetőségei
64
15-16. óra: A tanuló önértékelésén alapuló reflexió felépítése
17-20. óra: „Ilyen vagyok a legjobb formámban” (prezentációk, értékelések)
A képzés során megjelenik az önálló gyakorlati tevékenység foglalkozás vezetői támogatással
és irányítással. A szakköri tevékenység a digitális tartalmak előállításával válik mérhetővé és
értékelhetővé. A képzés befejezése egy próbaportfólió leadásával zárul.
4a.1.3.3.10 Személyi szabadságot korlátozó intézkedésről szóló jelentés a Robotzsaru
Neo programban szakkör
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Közrendvédelmi ismeretek
A foglalkozások célja: komplex módon kívánja segíteni a teljes informatikai képzésen
végigvonuló RZSNeo program használatához szükséges készségek, képességek fejlesztését a
következő területeken:
programkezelés hatékonyságának növelése, a programrendszer összefüggéseinek
megértése
az írásbeli kommunikáció fejlesztése – szövegbevitel, gépírási tevékenység, jelentések
fogalmazása, szakmai szókincs bővítése
rendészeti nyilvántartások használata a RZSNeo programon belül – KÖNYIR
tesztverzió, Netzsaru -, azok kapcsolata a Nova.Mobil rendszerrel
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Tartalom:
1-2. óra: A személyi szabadságot korlátozó rendőri intézkedések közös szabályai. A
gyakorlati munka során leggyakrabban előforduló személyi szabadságot korlátozó
intézkedések. Elfogás gyakran előforduló eseteinek elemzése a végrehajtás
tükrében.
3-4. óra: A gyakorlati munka során leggyakrabban előforduló személyi szabadságot
korlátozó intézkedések. Előállítás és a biztonsági intézkedés gyakran előforduló
eseteinek elemzése a végrehajtás tükrében.
5-6. óra: Az elővezetés jellemzői, a végrehajtásra vonatkozó szabályok. Az elővezetési
költség számítása. A Robotzsaru elővezetési modul működési elve, alkalmazásának
jelentősége.
7-8. óra: Személyi szabadságot korlátozó intézkedésről szóló jelentés formai, tartalmi
követelményei.
9-10.óra: Személyi szabadságot korlátozó intézkedésről szóló jelentés Robotzsaru Neo
programban történő elkészítésének lépései. A jelentés elkészítése során gyakran
előforduló hibák, hiányosságok.
11-12.óra: Az elfogás végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek szabályszerű
elkészítése.
13-14.óra: Az előállítás végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek
szabályszerű elkészítése.
15-16.óra: Az elővezetés végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek
szabályszerű elkészítése
65
17-18.óra: Biztonsági intézkedés végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek
szabályszerű elkészítése.
19-20.óra: Ismeretrendszerezés, számonkérés.
A szakkör zárása akkor sikeres, ha a megadott témakörhöz a tanuló a Robotzsaru Neo oktató
verziójában elkészíti az eseményhez kapcsolódó, személyes szabadságot korlátozó
intézkedésről szóló jelentést.
4a.1.3.3.11 Balesetmegelőzés szakkör
Időtartam: 30 óra, I. évfolyam 2. félév
Tanulási terület: Közlekedés
A szakkör célja: A tanulókkal megismertetni a balesetmegelőzési tevékenység jelentőségét,
módszerekkel gazdagítani előadói eszköztárukat, és a gyakorlatba átültetni ezen ismereteiket.
A B-A-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságának közreműködésével
külső helyszíneken balesetmegelőzési előadások megtekintését követően a tanulókat
felkészíteni önálló foglalkozások megtartására, jellemzően iskolás és óvodás célcsoportok
számára.
Célcsoport: Az I. évfolyamból kiválasztott tanulók.
Tartalom:
1-2. óra Kommunikációs ismeretek, tananyagátadás módszerei
- óra Gyalogosközlekedés általános szabályai
- óra Kerékpáros közlekedés, aktív, passzív biztonsági eszközök
- óra KRESZ táblák
- óra Rendőr szerepe, forgalomirányítás
- óra Utasokra vonatkozó szabályok, gyermekbiztonsági rendszerek
- óra Elsőbbség
- óra Tömegközlekedés, magatartási szabályok, 112 bevezető
Segélyhívások, telefonos kommunikáció, közlekedési balesetek
- óra Mikromobilitás,
Mi leszel, ha nagy leszel? (Pályaorientációs beszélgetések)
11-20. óra Hospitálás
21-30. óra Foglalkozások megtartása, vizsga
4a.1.3.3.12 Épületharcászat szakkör
Időtartam: 20 óra
66
Tanulási terület: Lőkiképzés, Rendőri intézkedés taktika
A képzés célja: A tanulók ismerjék meg az épület biztonságos megközelítését, annak taktikai
átvizsgálását, felfegyverkezett személyek esetében. A szobákba történő behatolási technikák
megismerése egyedül, járőrtársal vagy erősítés esetén 3-4 fős csoportban.
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Tartalom:
1-2. óra: Bevezetés az épületharcászatba, épület megközelítése
3-4. óra: Korlátozott behatolási technikák (szeletelés, gyorspillantás, korlátozott
behatolás)
5-6. óra: Behatolási technikák (Kereszt technika)
7-8. óra: Behatolási technikák ( Horog technika)
9-10.óra: Behatolási technikák ( Kombinált technika)
11-12.óra: Behatolási technikák ( Izraeli technika)
13-14.óra: Szoba átvizsgálás 2-4 fővel
15-16.óra: Szoba átvizsgálás 2-4 fővel
17-18.óra: Lépcsőházban történő taktikai mozgások
19-20.óra: Zárófeladat végrehajtása
A szakkör zárása akkor sikeres, ha a tanult taktikákat és technikákat képes önállóan és
járőrtárssal bemutatni.
4a.1.3.3.13 Nyelvvizsga előkészítő szakkör
Szabadon választható, tehetséggondozás területe.
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
Résztvevők köre: I. és II. évfolyam tanulói
Tartalom:
Tanulók tudásszintjének felmérése, felkészülésének a segítése az írásbeli és a
szóbeli nyelvvizsgákra a diákok tudása, igénye szerint (B1, B2, C1).
Szóbeli nyelvvizsga témaköreinek, feladatainak megismerése több nyelvvizsga
típust is figyelembe véve.
Szövegértési, beszédértési mintafeladatok megismerése, gyakorlása több
nyelvvizsga típusnál.
Az írásbeli feladatok típusai: Levélírás, esszéírás gyakorlása.
4a.1.3.3.14 Alapvető utasítások, intézkedések második idegen nyelven szakkör
Szabadon választható, tehetséggondozás területe.
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
67
Résztvevők köre: I. és II. évfolyam tanulói
Tartalom:
Okmányellenőrzés.
Útbaigazítás.
Ruházat-, csomag- és gépjármű átvizsgálás.
Gépjármű ellenőrzés.
Kényszerítő eszközök alkalmazása.
4a.1.3.3.15 Idegen-nyelvi vizsga helyi szakmai bővítésre történő felkészítő szakkőr
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tartalom:
Állami nyelvvizsgával rendelkezők felkészítése a Képzési Program idegen nyelv témakörei
szerinti szakmai nyelvi követelmények teljesítésére.
4a.1.3.3.16 Kommunikációs stratégiák közrendvédelmi szituációs helyzetekben
szakkör
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Résztvevők: 8 – 15 fő
A szakkör célja, hogy a tanuló az elméleti órákon elsajátított ismereteit életszerű, gyakorlati
szituációkban, a közrendvédelem órán tanult intézkedéstaktikai előírásoknak megfelelően,
szakszerűen alkalmazza. Legyen képes határozottan érthetően az adott helyzetekhez
megfelelően alkalmazkodva kommunikálni, a jogszabályok mentén intézkedésének érvényt
szerezni, a kialakult konfliktust eredményesen kezelni, olyan kommunikációs és viselkedési
stratégiák alkalmazásával, amelyek segítenek a konfliktushelyzetek elkerülésében illetve
megoldásában.
A szaktárgyi ismeretek elmélyítése illetve ezek ötvözése mellett, a tanuló kreativitását,
problémamegoldó képességét, és kommunikatív kompetenciáit is fejlesztjük. A foglalkozás
gyakorlati lehetőséget biztosít a tanulónak abban, hogy legyen képes határozottan, érthetően az
adott helyzeteknek megfelelően, szakszerűen intézkedni.
Tartalom:
- A magyar nyelvi kommunikatív kompetencia fejlesztése rendőri intézkedések
gyakorlati végrehajtása során.
- Szóbeli és írásbeli kommunikációs képesség javítása
68
4a.1.3.3.17 Rendőrségi digitális eszközhasználat
Ismeretbővítő foglalkozás
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
A foglalkozások célja: A Nova.Mobil és a RZSNeo program ismeretanyagának bővítése,
elmélyítése. A rendszer nyújtotta további lehetőségek megismerése.
Komplex módon kívánja segíteni a teljes informatikai képzésen végigvonuló RZSNeo program
használatához szükséges készségek, képességek fejlesztését a következő területeken:
programkezelés hatékonyságának növelése, a programrendszer összefüggéseinek
megértése
az írásbeli kommunikáció fejlesztése – szövegbevitel, gépírási tevékenység, jelentések
fogalmazása, szakmai szókincs bővítése
rendészeti nyilvántartások használata a RZSNeo programon belül – KÖNYIR
tesztverzió, Netzsaru -, azok kapcsolata a Nova.Mobil rendszerrel
Résztvevők köre: I. és II. évfolyam tanulói
4a.1.3.3.18 Családon belüli erőszak és a távoltartás szakkör
Időtartam: 20 óra
A képzés célja: A tanulók a választható foglalkozáson belül megismerkedhetnek a családon
belüli erőszak, a távoltartás, a megelőző távoltartás és az ideiglenes megelőző távoltartás jogi
hátterével és elrendelésük szabályaival. A gyakorlati foglalkozásokon tapasztalatot
szerezhetnek a helyszínen foganatosítandó rendőri intézkedések végrehajtására vonatkozóan.
Megismerhetik az ideiglenes megelőző távoltartás során elkészítendő legfontosabb
dokumentumokat, elsajátíthatják azok elkészítésének legfontosabb szabályait.
Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói
Tartalom:
1-2. óra: Családon belüli erőszak fogalma, jogszabályi háttere.
3-4. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás és megelőző távoltartás jogszabályi háttere.
5-6. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével kapcsolatos rendőri
intézkedések.
7-8. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével kapcsolatos rendőri intézkedések
9-10. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével kapcsolatos rendőri
intézkedések.
(5-10 óráig bezárólag a hozzátartozók közötti erőszak kezelésével összefüggő
intézkedések folyamata. Az intézkedés végrehajtásának taktikája. Az
intézkedések elemzése.)
11-12. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás és a megelőző távoltartás megszegésével
kapcsolatos rendőri intézkedések.
69
13-14. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás és a megelőző távoltartás megszegésével
kapcsolatos rendőri intézkedések.
(11-14 óráig bezárólag a távoltartás és a bűnügyi felügyelet alatt álló személlyel
kapcsolatos intézkedések, valamint az ideiglenes megelőző távoltartás,
megelőző távoltartást megszegő személyekkel szembeni intézkedés, valamint
annak elemzése.)
15-16.óra: Az ideiglenes megelőző távoltartással kapcsolatos jelentések elkészítése a
RZs-ban, valamint a határozat, az adatlap kitöltése.
17-18. óra: A témakör összegzése, tapasztalatok megosztása.
19-20. óra: A témakör összegzése, tapasztalatok megosztása.
A szakkör zárása akkor sikeres, ha a megadott témakörhöz Robotzsaru rendszerben elkészíti a
tanuló az írásbeli tevékenységet.
4a.1.3.3.19 A rendőri kényszerítő eszközök alkalmazásának gyakorlata, a rendőri
intézkedés során szakkör
Időtartam: 20 óra, I. évfolyam 2. félév
Tanulási terület: Közrendvédelmi
A szakkör célja: A rendőri intézkedések eredményes szakszerű és jogszerű végrehajtása
érdekében a tanuló sajátítsa el azokat az intézkedési technikákat, amiket a szolgálata teljesítése
során, akár stressz helyzetben is eredményesen és hatékonyan alkalmazni tud. Legyen képes
határozottan érthetően az adott helyzetekhez megfelelően alkalmazkodva kommunikálni,
intézkedésének érvényt szerezni, a kialakult konfliktust kezelni. Ha szükséges személyét, vagy
társát ért támadást a tanult önvédelmi fogásokkal készségszinten tudja elhárítani, súlyosabb
támadás bekövetkezése esetén a fokozatosság és arányosság elvét figyelembe véve tudja
alkalmazni az egyes kényszerítő eszközöket.
Célcsoport: Az I. évfolyam tanulói közül a téma iránt érdeklődők.
Fejlesztési cél:
A szakkör foglalkozásai során a tanulók szakmai tudása, kommunikációs készsége,
magabiztossága és önállósága egyaránt fejlődik, biztosítva ezzel a rendőri intézkedések
szakszerű, jogszerű eredményes és biztonságos végrehajtását a későbbiekben a rendőri munka
során.
4a.1.3.3.20 Biztonsági okmányok ismerete a rendészeti munkában szakkör
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Határrendészeti
70
A szakkör célja: Az Európai Uniós csatlakozás és a közigazgatás korszerűsítése során elérendő
közérdekű célok között, kiemelkedő helyet foglal el a hatósági okmányok közhitelességének
erősítése, az okmánybiztonság fokozása. A magas fokú biztonságot szolgálja az Európai Uniós
követelményeknek is megfelelő – a legkorszerűbb okmánybiztonsági elemekkel ellátott -
okmányok bevezetése. A bonyolult védelmi technikák megkívánják, hogy az okmányok
ellenőrzését végzők kellő szakmai körültekintéssel és felkészültséggel rendelkezzenek. Ma már
nem elegendő az „általános” műveltség! A foglalkozásokkal elérendő cél, a tanulók részére az
alapképzés során megszerzett alapismeretekre épülő speciális elméleti és gyakorlati
okmányismeret nyújtása. Izgalmas feladatokkal a résztvevők kreativitásának,
problémaérzékenységének, lényeglátásának, elemző és szintetizáló képességének fejlesztése.
4a.1.3.3.21 Az illegális migrációval összefüggő jogellenes cselekmények szakkör
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Határrendészeti
A szakkör célja: Az Európai Unió egyre komolyabb biztonságpolitikai kihívásként szembesül
az illegális migráció jelenségével, tekintettel arra, hogy évről évre illegális migránsok áradata
érkezik Európába. Az első kategóriába tartoznak azok, akik a kezdetektől fogva hamis
dokumentumokkal kísérlik meg átlépni az Európai Unió külső határait. Az illegális
migrációhoz a kapcsolódó szabálysértések és a bűncselekmények legtöbbje köz- és/vagy
magánokiratok meghamisításával is együtt jár. Megnőtt az okmányokkal történő visszaélések
és az okmányhamisítások száma, illetőleg gyökeresen megváltozott az okmányokkal elkövetett
bűncselekmények színvonala. Ennek következménye, hogy az okmányok vizsgálatának
kriminalisztikai jelentősége egyre fokozódik. A foglalkozásokkal elérendő cél, a tanulók
érdeklődését felkelteni az okmányszakértői-kriminalisztikai okmányvizsgálat iránt. A kurzus
során a tanuló szerezzen speciális ismereteket az okmányvizsgálatok módszereiben,
okmányvizsgálati eszközök alkalmazásában, a biztonsági okmányok vizsgálatában, az
okmányok hamisításra utaló sajátosságok felismerésében, a hamisítványok típusának
meghatározásában, a jogsértések dokumentálásában. Az illegális migránsok másik része a zöld
határon vagy a határátkelőhelyeken gépjárművekben megbújva kísérlik meg a tiltott
határátlépést. A foglalkozásokkal elérendő cél, hogy a tanulók megismerjék a különböző
járműtípusokban történő megbúvásos módszereket, a rejtekhelyek felfedéshez használt
kutatóeszközök, valamint a zöldhatár megfigyelésére alkalmazott felderítési eszközök
alkalmazási lehetőségeit.
4a.1.3.3.22 Közlekedési ismeretek szakkör: Forgalomirányítás, Ittasság
ellenőrzés, Forgalomellenőrzés
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
71
Tanulási terület: Közlekedési
A szakkör célja: A tanulókkal megismertetni a rendőr jelzéseire vonatkozó szabályokat,
gyakorlási lehetőséget biztosítani iskolai körülmények között illetve, lehetőség szerint külső
helyszínen, valós forgalmi szituációban, készségszintre emelni a rendőri karjelzések
alkalmazását. A tanulókkal megismertetni az ittasság ellenőrzésére vonatkozó szabályokat,
gyakorlási lehetőséget biztosítani iskolai körülmények között, készségszintre emelni a
technikai eszközök alkalmazását, forgalomellenőrzés, járműmegállítás, ittas járművezetőkkel
szemben végrehajtott intézkedések alkalmazását.
Célcsoport: Az I. évfolyam tanulói közül a közlekedési szakterület iránt érdeklődők.
Fejlesztési cél:
A szakkör foglalkozás során a tanulók szakmai tudása, irányítási készsége, magabiztossága és
önállósága egyaránt fejlődik, biztosítva ezzel a forgalomirányítási, forgalomellenőrzési
feladatok pontos, szakszerű, szabályos végrehajtását a rendőri munka során.
4a.1.3.3.23 Rendőri elsősegélynyújtás szakkör
Időtartam: 20 óra, heti 2 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
A szakkör célja a rendőri intézkedések során észlelt személyi sérülések elsősegélynyújtási
ismereteinek bővítése, azok szituációs gyakorlatokban való gyakoroltatása, kiegészítve, bővítve
az iskolai oktatásban megszerzett elsősegélynyújtási ismereteket, valamint a tájékozódási,
gondolkodási és döntési készség kialakítása, fejlesztése szituációs gyakorlások során
Tartalma:
- A biztonságos, jog és szakszerű elsősegélynyújtás. A sérültek és az intézkedés helyén
zajló események felügyelete, irányítása az észleléstől a helyszín és a személyek átadásáig.
- Közúti balesetek esetén szükséges elsősegélynyújtási feladatok.
- Kényszerítő eszköz által okozott sérülések elsősegélynyújtása.
- Sérült mentési, mozgatási technikák, sérült rendőr és önmagunk elsősegélynyújtása.
- Kívánság foglalkozás: A képzésben résztvevők részéről felmerülő kérdéses helyzetek
megbeszélése, valamint gyakorlása a helyes megoldásnak.
4a.1.3.3.24 Légfegyveres lőkészségfejlesztés szakkör
Időtartam: 20 óra
Tanulási terület: Rendőri általános
72
A szakkör célja a tanulók lőkiképzés órán kívüli gyakorlásának biztosítása, a magasabb
szintű lő készség elérése. A felkészítés támogatja a tehetséges tanulók felkészülését a
különböző lőbajnokságokra.
4b. A közismereti kerettantervben meghatározott pedagógiai feladatok helyi
megvalósításának részletes szabályai
Az intézményben érettségi utáni szakmára felkészítő szakmai oktatás történik
közismereti tantárgyak nélkül, így a közismereti kerettantervben meghatározott
tantárgyi oktatás nem releváns, arra vonatkozó előírásokat a szakmai program nem
tartalmaz.
4c. A mindennapos testnevelés, testmozgás megvalósításának módja
Az egészségfejlesztő iskolai testmozgás program célja a tanulók egészséges testi-lelki
fejlődésének elősegítése a testmozgás eszközeivel, hiszen tapasztaljuk, hogy a modern kor és
az azzal együtt járó technológiák az embert olyan életmódra kényszeríthetik, amely a
mozgásszegény életmódhoz, a fizikai képességek hanyatlásához vezethet, áttételesen előidézve
ezzel a szellemi teljesítmény romlását is. Az iskolai testnevelés és a sport keretei között az
egészségnevelés, a szociális kompetenciák, a csapatmunka, valamint a társakkal történő kreatív
együttműködés egyaránt fejleszthető.
A mindennapos testedzés igényének kialakítása érdekében, különösen az ágazati
alapoktatás időszakában, sajátos kiképzési jellegű életforma keretében a tanulók számára
kötelező a reggelenkénti, napirendbe épített testmozgás. Ezt az Szkr. rendvédelmi oktatási
intézményekre vonatkozó eltérő szabályozása lehetővé teszi.
Annak érdekében, hogy az egészségfejlesztő testmozgás hatékonyan megvalósuljon, az alábbi
sajátos egészségügyi és pedagógiai szempontoknak kell teljesülniük:
− minden tanuló minden nap vegyen részt a testmozgás-programban a tornateremben, a
kondicionáló teremben, vagy az iskolai sportpályán,
− minden testnevelési és önvédelmi órán, továbbá minden egyéb testmozgási alkalmon
megtörténjen a keringési- és légző-rendszer megfelelő terhelése,
− minden rendőri testnevelési órán legyen gimnasztika, benne a biomechanikailag helyes
testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló gyakorlatanyag és légző torna,
érvényesítve a vonatkozó kormányrendeletben megfogalmazott testnevelési alapelveket
és célokat,
− a testnevelési tananyag egészében a gerinc- és ízületvédelem szabályainak betartása,
külön figyelemmel a fittség mérések testhelyzeteire és az izomerősítések különböző
testhelyzeteire,
− minden testnevelési óra és egyéb testmozgási alkalom örömöt és sikerélményt jelentsen
a tanulóknak,
− a testnevelés és sport személyiségfejlesztő hatásai érvényesüljenek a teljes testmozgásprogramban,
− a sportszakkörökön való részvételi arány növelése, teljes tanulói állomány számára
annak biztosítása,
73
− a testmozgás-program életmód-sportokat, életminőség-sportokat is megtanítson (olyan
sportokat, amelyeket egy életen át lehet folytatni az életminőség javítása érdekében),
− rendszeres szűrő és ellenőrző vizsgálatok (iskolaorvos, fogorvos, súlykontroll) a
megelőzés érdekében,
− propaganda tevékenység kifejtése az egészséges életmódra nevelés érdekében,
− a sport teljesítmények fokozott elismerése, ösztönzés.
Az iskola egészségügyi szolgálata biztosítja az állandó orvosi és fogorvosi ellátást és szerepet
vállal az iskola egészségnevelési programjának megvalósításában a szűrések elvégzésében.
4d. Az egyéb választható tantárgyak, foglalkozások, továbbá ezek esetében az
oktatóválasztás szabályai,
4d.1. Egyéb foglalkozások
Egyéb foglalkozásként a kötelező foglalkozásokon kívül egyéni és csoportos, pedagógiai vagy
szakmai tartalmú foglalkozás szervezhető a tanintézetben.
Egyéb foglalkozásként iskolánk a tanulók szakmai fejlődése, a szakmákhoz szükséges
készségek fejlesztése, valamint az egészséges életvitel, a fizikális és mentális készségek
fejlesztése, továbbá a tanulói szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében sport,
illetve rendőr szakmai tematikájú, oktatásához kapcsolódó foglalkozásokat szervez.
Az egyéb foglalkozások helyszíne a tanintézeten belül és azon kívül is lehet. A tanintézeten
kívüli helyszínre egyéb foglalkozás csak rendőr szakmai tartalomhoz való kapcsolódás esetén
szervezhető.
A szakképzési jogszabályokban megfogalmazott, a tehetség kibontakoztatására és
felzárkóztatására irányuló kötelezettségét a tanintézet a kötelezően választható foglalkozások
keretében is biztosítja, de erre a célra egyéb foglalkozás is szervezhető.
4e. Választható érettségi vizsgatárgyak
Az intézményben érettségi utáni szakmára felkészítő szakmai oktatás történik, így az
érettségire vonatkozó előírásokat a szakmai program nem tartalmaz.
4f. Érettségi vizsgatárgyak témakörei
Az intézményben érettségi utáni szakmára felkészítő szakmai oktatás történik, így az
érettségire vonatkozó előírásokat a szakmai program nem tartalmaz.
4g.__