Hozzáférhetőségi eszközök

Elérhető az Országos Közadatkereső oldalon keresztül is: http://www.kozadat.hu/kereso/

A szabadon választható és kötelezően választható foglalkozások

4a.1.3.3.1 Kriminalisztika szakkör

A bűnügyi tanárok, külsős szakértők és nyomozók bevonásával.

Szabadon választható, tehetséggondozás területe.

Időtartam 20 óra (a II. évfolyam számára a negyedik félévben)

Tanulási terület: Bűnügyi

Tartalom:

1-2. A kriminalisztika fogalmi köre, felépítése, bevezetés

3-4. Bűnügyi technikus feladata a szemle során

5-6. E-szemle gyakorlati végrehajtás (helyszíni tevékenység)

7-8. Helyszíni halottszemle feladatai

9-10. Szagazonosítás-, és nyomkövetés

11.-12. Halottvizsgálaton való részvétel

59

13-14. Büntetésvégrehajtási Intézet tanulmányi látogatása

15-16. Bírósági tárgyaláson való részvétel

17-20. Tanulmányút- Nemzeti Szakértői- és Kutató Központ

/Igazságügyi daktiloszkópiai vizsgálatok

Igazságügyi fegyverszakértői vizsgálatok

Igazságügyi elmeorvosi vizsgálatok (műszeres vallomásellenőrzés)

Igazságügyi írás- okmányszakértői vizsgálatok/

4a.1.3.3.2 DADA szakkör

Az ORFK programja alapján. Szabadon választható, tehetséggondozás területe.

Időtartam 40 óra (két féléves, vizsgával záródik)

Résztvevők köre: I. évfolyam 1,5-2 éves tanulmányi idejű tanulói, első félévtől

Tanulási terület: Bűnügyi

Tartalom:

1-4. A DADA program története, főbb célkitűzései, alapvetései, módszerei

5-6. Barátválasztás

7-8. Zsaruvilág

9-10. Tolerancia másság

11-12. Törvények és jogszabályok

13-14. Bűncselekmények

15-16. Biztonságban otthon és az iskolában

17-18. Biztonságban a szabadidőben

19-20. A média hatásai

21-22. Az internet veszélyei

23-24. Dohányzás, alkohol

25-26. Szenvedélyek

27-28. Drogok és kábítószerek

29-30. Erőszak, konfliktushelyzetek

31-32. Erőszak a bizalom köntösében

33-34. Szexuális erőszak

35-36. Szórakozás, bulizás

37-38. Megelőző vagyonvédelem

39-40. Drámapedagógiai és médiapedagógiai módszerek

4a.1.3.3.3 Büntetőeljárási cselekmények végrehajtása a nyomozásban szakkör

Időtartama: 20 tanóra

Célcsoport II. évfolyam tanulói

A szakkör témakörei:

60

  1. Adatgyűjtés, helyszínbiztosítás a bűncselekmények helyszínén.
  2. A kihallgatás szakaszai és taktikája.
  3. A bejelentés, feljelentés felvételének gyakorlata.
  4. A tanúkihallgatás felvételének gyakorlata, taktikája.
  5. A gyanúsított kihallgatás felvételének gyakorlata, taktikája.
  6. A szembesítés végrehajtása.
  7. A poligráf -„hazugságvizsgáló”- alkalmazása a nyomozásban.
  8. A felismerésre bemutatás végrehajtása személy, fénykép és tárgy alapján.
  9. A kutatás végrehajtása, taktikája.
  10. A szakkör ismeretanyagának összefoglalása, ismeretszint ellenőrző teszt kitöltése.

A helyszíne 2-es épület alagsor bűnügyi kabinet, létszáma 15 fő.

4a.1.3.3.4 A rendőrségnél előforduló rendkívüli események szakkör

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Közrendvédelmi ismeretek

A képzés célja: A tanulók ismerjék meg a rendkívüli eseményeket a szolgálat ellátása során.

Legyenek képesek, a helyzetnek megfelelő, határozott, törvényes, szakszerű intézkedéseket

megtenni, rendkívüli esemény bekövetkezése során. Legyenek képesek felismerni, illetve

megelőzni a rendkívüli esemény kialakulását.

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Tartalom:

1-2. óra: A rendkívüli esemény fogalma, felosztása.

3-4. óra: A hivatalos személy elleni erőszak. A rendőrök elleni támadások

lehetséges okai, rendőri, illetve elkövetői oldalról.

5-6. óra: A rendőrök elleni támadások feldolgozása, a rendkívüli események

példatár esetei alapján.

7-8. óra: A hivatali bűncselekmények. A rendőrök által elkövethető

bűncselekmények kialakulásának lehetséges okai.

(Bántalmazás hivatalos eljárásban, Jogellenes fogvatartás, Hivatali visszaélés,

Kényszervallatás, Jogosulatlan titkos információgyűjtés vagy leplezett

eszköz jogosulatlan alkalmazása, Jogosulatlan megbízhatósági vizsgálat)

9-10. óra: Megtörtént hivatali bűncselekmények feldolgozása, a rendkívüli

események példatár esetei alapján.

11-12. óra: Korrupciós bűncselekmények. A rendőrök által elkövethető korrupciós

bűncselekmények kialakulásának lehetséges okai. (Hivatali vesztegetés,

Hivatali vesztegetés elfogadása, Vesztegetés bírósági vagy hatósági

eljárásban, Vesztegetés elfogadása bírósági vagy hatósági eljárásban,

61

Befolyás vásárlása, Befolyással üzérkedés, Korrupciós bűncselekmény

feljelentésének elmulasztása)

13-14. óra: Megtörtént korrupciós bűncselekmények feldolgozása, a rendkívüli

események példatár esetei alapján.

15-16. óra: Fogdai rendkívüli esemény fogalma, esetei, kialakulásának lehetséges

okai.

Megtörtént fogdai rendkívüli események feldolgozása, a rendkívüli események

példatár esetei alapján.

17-18. óra: A rendőri intézkedés során történt sérülések, balesetek, különös

tekintettel a kényszerítő eszköz alkalmazásakor illetve a lőfegyverhasználat

során bekövetkezett sérülésekre.

19-20. óra: A rendkívüli események kivizsgálásáról készített összefoglaló

jelentések feldolgozása.

A szakkör zárása akkor sikeres, ha a megadott témakörhöz Robotzsaru rendszerben

elkészíti a rendkívüli eseményhez kapcsolódó, írásbeli tevékenységet.

4a.1.3.3.5 Speciális szabálysértések és szabálysértési eljárások szakkör

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Jogi

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Tartalom:

1-2. óra: Gyülekezési joggal visszaélés szabálysértés és Az egyesülési és

gyülekezési szabadság megsértése szabálysértés tényállási elemeinek

jogesetekkel történő megbeszélése

3-4. óra: Külföldiek rendészetével kapcsolatos szabálysértés tényállási

elemeinek jogesetekkel történő megbeszélése

5-6.óra Jégen tartózkodás szabályainak megszegése és a Tiltott fürdés

szabálysértések tényállási elemeinek jogesetekkel történő

megbeszélése

  1. óra: Tiltott szerencsejáték szabálysértés tényállási elemeinek jogesetekkel

történő megbeszélése

8-10. óra: A tanult szabálysértések jogesetei alapján helyszíni bírság és

szabálysértési feljelentés készítése

11-12. óra: Előkészítő eljárás

  1. óra: A bíróság meghallgatás nélküli eljárásban hozott határozata

14-15. óra: A bíróság elé állítás, A helyszíni bírság kiszabására jogosultak által

történő bíróság elé állítás

  1. óra: Telekommunikációs eszköz útján történő meghallgatás
  2. óra: A közvetítői eljárás általános szabályai
  3. óra: A közvetítő

62

  1. óra: A közvetítői eljárás lefolytatása
  2. óra: A közvetítői eljárás befejezése

4a.1.3.3.6 Karate és önvédelmi szakkör

Szabadon választható, tehetséggondozás területe.

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

Tartalom:

A képzés célja, a tanulók testnevelési órán kívüli mozgásigényének kielégítése, a rendőri

szolgálatra való magasabb szintű fizikai és pszichikai felkészítés a karate edzésmódszereivel.

Elmélyíteni a szakmai jellegű (önvédelmi célú) ismeretek elsajátítását. Jó edzéslehetőség a

fizikai és ügyességi szintek elérése, a felmérési követelmények teljesítése érdekében.

Résztvevők köre: I-II. évfolyamos tanulók

4a.1.3.3.7 Judo és önvédelmi szakkör

Szabadon választható, tehetséggondozás területe.

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

Tartalom:

A képzés célja a tanulók testnevelési órán túli mozgásigényének kielégítése, a BM szolgálatra

való magasabb szintű fizikai és pszichikai felkészítés a judo edzésmódszereivel, technikáival.

Felkészítés a BM judo versenyeire.

Résztvevők köre: I-II. évfolyamos tanulók

4a.1.3.3.8 A terrorizmus elleni küzdelem szakkör

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Közrendvédelem (Csapatszolgálat)

A szakkör célja: A tanulókkal megismertetni a terrorizmus történeti hátterét, kialakulását, a

legismertebb terrorszervezeteket, eszközeit-módszereit, jellemzőiket valamint a 21. század

problémáit, feladatait ,kihívásait a témával kapcsolatban. Ismereteket átadni illetve

elmélyíteni a rendőrég a társszervek valamint a rendőrjárőr ezen irányú feladataival

kapcsolatban.

63

Célcsoport: Az I-II. évfolyam tanulói közül a téma iránt érdeklődők.

Tartalom (témakörök):

1, A terror és a terrorizmus fogalma és kialakulása az emberiség történelmében

  1. A terrorizmus kialakulása és jellemzői Magyarországon
  2. A legismertebb terrorszervezetek a világban a kezdetektől napjainkig
  3. A terrorcselekmények jellemzői, módszerei, az eddig elkövetett legismertebb

terrorcselekmények, a terrorizmus fajtái

5.Az Iszlám Állam és az Al-Kaida

  1. Videoelemzés a rendelkezésre álló képi anyagok alapján
  2. Elsődleges rendőri intézkedések a terrorcselekmény helyszínén (Eljárás túszszedéssel

kapcsolatos terrorcselekmény elkövetése helyszínén, a rendőrségi tárgyalási

feladatok, a csapaterő lehetséges feladatai a helyszínen)

  1. A Megyei Rendőr-főkapitányságok Mélységi ellenőrzési és Közterületi Támogató

Alosztályainak felépítése, feladatai erőszakos jellegű (terror) cselekmény

  1. A Terrorelhárítási központ felépítése, feladatai
  2. Eljárás terrorcselekménnyel fenyegetés esetén

4a.1.3.3.9 A portfólió elkészítését támogató szakkör

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Általános (Közrendvédelem)

A képzés célja: A tanulók ismerjék meg a szakmai vizsgájukhoz elengedhetetlen projektfeladat

részét képező portfólió elkészítésének elméletét és gyakorlatát. A képzés során szerezzenek

jártasságot a portfólióhoz tartozó gyűjtőmunkában, a különböző formátumok elkészítésében,

rendszerezésében és komplex tartalmak előállításában. A szakkör befejezését követően

legyenek képesek - digitális formában - önállóan előállítani a rendészeti területen szerzett

tudásukat és jártasságukat bemutató személyes gyűjteményüket. A képzés során előállított

tartalmak felhasználhatók lesznek a tanulók portfólióiban.

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Tartalom:

1 - 2. óra: A portfólió, mint a személyes és szakmai bemutatkozás eszköze

3 - 4. óra: A portfólió története és szerepe a mai modern korban

5 - 6. óra: Az értékelési portfólió felépítése

7 - 8. óra: Az önéletrajz, a pályakép, a szakmai tervek és célok

9 - 10. óra: A választható elemek áttekintése és az integrálás lehetőségei

11 - 12. óra: A közszolgálati kompetenciák fejlesztésének/fejlődésének

dokumentálása

13-14. óra: A „produktumok” rendszerezése, a különböző formátumok

előállításának lehetőségei

64

15-16. óra: A tanuló önértékelésén alapuló reflexió felépítése

17-20. óra: „Ilyen vagyok a legjobb formámban” (prezentációk, értékelések)

A képzés során megjelenik az önálló gyakorlati tevékenység foglalkozás vezetői támogatással

és irányítással. A szakköri tevékenység a digitális tartalmak előállításával válik mérhetővé és

értékelhetővé. A képzés befejezése egy próbaportfólió leadásával zárul.

4a.1.3.3.10 Személyi szabadságot korlátozó intézkedésről szóló jelentés a Robotzsaru

Neo programban szakkör

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Közrendvédelmi ismeretek

A foglalkozások célja: komplex módon kívánja segíteni a teljes informatikai képzésen

végigvonuló RZSNeo program használatához szükséges készségek, képességek fejlesztését a

következő területeken:

 programkezelés hatékonyságának növelése, a programrendszer összefüggéseinek

megértése

 az írásbeli kommunikáció fejlesztése – szövegbevitel, gépírási tevékenység, jelentések

fogalmazása, szakmai szókincs bővítése

 rendészeti nyilvántartások használata a RZSNeo programon belül – KÖNYIR

tesztverzió, Netzsaru -, azok kapcsolata a Nova.Mobil rendszerrel

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Tartalom:

1-2. óra: A személyi szabadságot korlátozó rendőri intézkedések közös szabályai. A

gyakorlati munka során leggyakrabban előforduló személyi szabadságot korlátozó

intézkedések. Elfogás gyakran előforduló eseteinek elemzése a végrehajtás

tükrében.

3-4. óra: A gyakorlati munka során leggyakrabban előforduló személyi szabadságot

korlátozó intézkedések. Előállítás és a biztonsági intézkedés gyakran előforduló

eseteinek elemzése a végrehajtás tükrében.

5-6. óra: Az elővezetés jellemzői, a végrehajtásra vonatkozó szabályok. Az elővezetési

költség számítása. A Robotzsaru elővezetési modul működési elve, alkalmazásának

jelentősége.

7-8. óra: Személyi szabadságot korlátozó intézkedésről szóló jelentés formai, tartalmi

követelményei.

9-10.óra: Személyi szabadságot korlátozó intézkedésről szóló jelentés Robotzsaru Neo

programban történő elkészítésének lépései. A jelentés elkészítése során gyakran

előforduló hibák, hiányosságok.

11-12.óra: Az elfogás végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek szabályszerű

elkészítése.

13-14.óra: Az előállítás végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek

szabályszerű elkészítése.

15-16.óra: Az elővezetés végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek

szabályszerű elkészítése

65

17-18.óra: Biztonsági intézkedés végrehajtásának gyakorlata. A jelentés és mellékleteinek

szabályszerű elkészítése.

19-20.óra: Ismeretrendszerezés, számonkérés.

A szakkör zárása akkor sikeres, ha a megadott témakörhöz a tanuló a Robotzsaru Neo oktató

verziójában elkészíti az eseményhez kapcsolódó, személyes szabadságot korlátozó

intézkedésről szóló jelentést.

4a.1.3.3.11 Balesetmegelőzés szakkör

Időtartam: 30 óra, I. évfolyam 2. félév

Tanulási terület: Közlekedés

A szakkör célja: A tanulókkal megismertetni a balesetmegelőzési tevékenység jelentőségét,

módszerekkel gazdagítani előadói eszköztárukat, és a gyakorlatba átültetni ezen ismereteiket.

A B-A-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottságának közreműködésével

külső helyszíneken balesetmegelőzési előadások megtekintését követően a tanulókat

felkészíteni önálló foglalkozások megtartására, jellemzően iskolás és óvodás célcsoportok

számára.

Célcsoport: Az I. évfolyamból kiválasztott tanulók.

Tartalom:

1-2. óra Kommunikációs ismeretek, tananyagátadás módszerei

  1. óra Gyalogosközlekedés általános szabályai
  2. óra Kerékpáros közlekedés, aktív, passzív biztonsági eszközök
  3. óra KRESZ táblák
  4. óra Rendőr szerepe, forgalomirányítás
  5. óra Utasokra vonatkozó szabályok, gyermekbiztonsági rendszerek
  6. óra Elsőbbség
  7. óra Tömegközlekedés, magatartási szabályok, 112 bevezető

Segélyhívások, telefonos kommunikáció, közlekedési balesetek

  1. óra Mikromobilitás,

Mi leszel, ha nagy leszel? (Pályaorientációs beszélgetések)

11-20. óra Hospitálás

21-30. óra Foglalkozások megtartása, vizsga

4a.1.3.3.12 Épületharcászat szakkör

Időtartam: 20 óra

66

Tanulási terület: Lőkiképzés, Rendőri intézkedés taktika

A képzés célja: A tanulók ismerjék meg az épület biztonságos megközelítését, annak taktikai

átvizsgálását, felfegyverkezett személyek esetében. A szobákba történő behatolási technikák

megismerése egyedül, járőrtársal vagy erősítés esetén 3-4 fős csoportban.

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Tartalom:

1-2. óra: Bevezetés az épületharcászatba, épület megközelítése

3-4. óra: Korlátozott behatolási technikák (szeletelés, gyorspillantás, korlátozott

behatolás)

5-6. óra: Behatolási technikák (Kereszt technika)

7-8. óra: Behatolási technikák ( Horog technika)

9-10.óra: Behatolási technikák ( Kombinált technika)

11-12.óra: Behatolási technikák ( Izraeli technika)

13-14.óra: Szoba átvizsgálás 2-4 fővel

15-16.óra: Szoba átvizsgálás 2-4 fővel

17-18.óra: Lépcsőházban történő taktikai mozgások

19-20.óra: Zárófeladat végrehajtása

A szakkör zárása akkor sikeres, ha a tanult taktikákat és technikákat képes önállóan és

járőrtárssal bemutatni.

4a.1.3.3.13 Nyelvvizsga előkészítő szakkör

Szabadon választható, tehetséggondozás területe.

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

Résztvevők köre: I. és II. évfolyam tanulói

Tartalom:

 Tanulók tudásszintjének felmérése, felkészülésének a segítése az írásbeli és a

szóbeli nyelvvizsgákra a diákok tudása, igénye szerint (B1, B2, C1).

 Szóbeli nyelvvizsga témaköreinek, feladatainak megismerése több nyelvvizsga

típust is figyelembe véve.

 Szövegértési, beszédértési mintafeladatok megismerése, gyakorlása több

nyelvvizsga típusnál.

 Az írásbeli feladatok típusai: Levélírás, esszéírás gyakorlása.

4a.1.3.3.14 Alapvető utasítások, intézkedések második idegen nyelven szakkör

Szabadon választható, tehetséggondozás területe.

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

67

Résztvevők köre: I. és II. évfolyam tanulói

Tartalom:

 Okmányellenőrzés.

 Útbaigazítás.

 Ruházat-, csomag- és gépjármű átvizsgálás.

 Gépjármű ellenőrzés.

 Kényszerítő eszközök alkalmazása.

4a.1.3.3.15 Idegen-nyelvi vizsga helyi szakmai bővítésre történő felkészítő szakkőr

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tartalom:

Állami nyelvvizsgával rendelkezők felkészítése a Képzési Program idegen nyelv témakörei

szerinti szakmai nyelvi követelmények teljesítésére.

4a.1.3.3.16 Kommunikációs stratégiák közrendvédelmi szituációs helyzetekben

szakkör

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Résztvevők: 8 – 15 fő

A szakkör célja, hogy a tanuló az elméleti órákon elsajátított ismereteit életszerű, gyakorlati

szituációkban, a közrendvédelem órán tanult intézkedéstaktikai előírásoknak megfelelően,

szakszerűen alkalmazza. Legyen képes határozottan érthetően az adott helyzetekhez

megfelelően alkalmazkodva kommunikálni, a jogszabályok mentén intézkedésének érvényt

szerezni, a kialakult konfliktust eredményesen kezelni, olyan kommunikációs és viselkedési

stratégiák alkalmazásával, amelyek segítenek a konfliktushelyzetek elkerülésében illetve

megoldásában.

A szaktárgyi ismeretek elmélyítése illetve ezek ötvözése mellett, a tanuló kreativitását,

problémamegoldó képességét, és kommunikatív kompetenciáit is fejlesztjük. A foglalkozás

gyakorlati lehetőséget biztosít a tanulónak abban, hogy legyen képes határozottan, érthetően az

adott helyzeteknek megfelelően, szakszerűen intézkedni.

Tartalom:

  • A magyar nyelvi kommunikatív kompetencia fejlesztése rendőri intézkedések

gyakorlati végrehajtása során.

  • Szóbeli és írásbeli kommunikációs képesség javítása

68

4a.1.3.3.17 Rendőrségi digitális eszközhasználat

Ismeretbővítő foglalkozás

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

A foglalkozások célja: A Nova.Mobil és a RZSNeo program ismeretanyagának bővítése,

elmélyítése. A rendszer nyújtotta további lehetőségek megismerése.

Komplex módon kívánja segíteni a teljes informatikai képzésen végigvonuló RZSNeo program

használatához szükséges készségek, képességek fejlesztését a következő területeken:

 programkezelés hatékonyságának növelése, a programrendszer összefüggéseinek

megértése

 az írásbeli kommunikáció fejlesztése – szövegbevitel, gépírási tevékenység, jelentések

fogalmazása, szakmai szókincs bővítése

 rendészeti nyilvántartások használata a RZSNeo programon belül – KÖNYIR

tesztverzió, Netzsaru -, azok kapcsolata a Nova.Mobil rendszerrel

Résztvevők köre: I. és II. évfolyam tanulói

4a.1.3.3.18 Családon belüli erőszak és a távoltartás szakkör

Időtartam: 20 óra

A képzés célja: A tanulók a választható foglalkozáson belül megismerkedhetnek a családon

belüli erőszak, a távoltartás, a megelőző távoltartás és az ideiglenes megelőző távoltartás jogi

hátterével és elrendelésük szabályaival. A gyakorlati foglalkozásokon tapasztalatot

szerezhetnek a helyszínen foganatosítandó rendőri intézkedések végrehajtására vonatkozóan.

Megismerhetik az ideiglenes megelőző távoltartás során elkészítendő legfontosabb

dokumentumokat, elsajátíthatják azok elkészítésének legfontosabb szabályait.

Résztvevők köre: II. évfolyam tanulói

Tartalom:

1-2. óra: Családon belüli erőszak fogalma, jogszabályi háttere.

3-4. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás és megelőző távoltartás jogszabályi háttere.

5-6. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével kapcsolatos rendőri

intézkedések.

7-8. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével kapcsolatos rendőri intézkedések

9-10. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésével kapcsolatos rendőri

intézkedések.

(5-10 óráig bezárólag a hozzátartozók közötti erőszak kezelésével összefüggő

intézkedések folyamata. Az intézkedés végrehajtásának taktikája. Az

intézkedések elemzése.)

11-12. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás és a megelőző távoltartás megszegésével

kapcsolatos rendőri intézkedések.

69

13-14. óra: Ideiglenes megelőző távoltartás és a megelőző távoltartás megszegésével

kapcsolatos rendőri intézkedések.

(11-14 óráig bezárólag a távoltartás és a bűnügyi felügyelet alatt álló személlyel

kapcsolatos intézkedések, valamint az ideiglenes megelőző távoltartás,

megelőző távoltartást megszegő személyekkel szembeni intézkedés, valamint

annak elemzése.)

15-16.óra: Az ideiglenes megelőző távoltartással kapcsolatos jelentések elkészítése a

RZs-ban, valamint a határozat, az adatlap kitöltése.

17-18. óra: A témakör összegzése, tapasztalatok megosztása.

19-20. óra: A témakör összegzése, tapasztalatok megosztása.

A szakkör zárása akkor sikeres, ha a megadott témakörhöz Robotzsaru rendszerben elkészíti a

tanuló az írásbeli tevékenységet.

4a.1.3.3.19 A rendőri kényszerítő eszközök alkalmazásának gyakorlata, a rendőri

intézkedés során szakkör

Időtartam: 20 óra, I. évfolyam 2. félév

Tanulási terület: Közrendvédelmi

A szakkör célja: A rendőri intézkedések eredményes szakszerű és jogszerű végrehajtása

érdekében a tanuló sajátítsa el azokat az intézkedési technikákat, amiket a szolgálata teljesítése

során, akár stressz helyzetben is eredményesen és hatékonyan alkalmazni tud. Legyen képes

határozottan érthetően az adott helyzetekhez megfelelően alkalmazkodva kommunikálni,

intézkedésének érvényt szerezni, a kialakult konfliktust kezelni. Ha szükséges személyét, vagy

társát ért támadást a tanult önvédelmi fogásokkal készségszinten tudja elhárítani, súlyosabb

támadás bekövetkezése esetén a fokozatosság és arányosság elvét figyelembe véve tudja

alkalmazni az egyes kényszerítő eszközöket.

Célcsoport: Az I. évfolyam tanulói közül a téma iránt érdeklődők.

Fejlesztési cél:

A szakkör foglalkozásai során a tanulók szakmai tudása, kommunikációs készsége,

magabiztossága és önállósága egyaránt fejlődik, biztosítva ezzel a rendőri intézkedések

szakszerű, jogszerű eredményes és biztonságos végrehajtását a későbbiekben a rendőri munka

során.

4a.1.3.3.20 Biztonsági okmányok ismerete a rendészeti munkában szakkör

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Határrendészeti

70

A szakkör célja: Az Európai Uniós csatlakozás és a közigazgatás korszerűsítése során elérendő

közérdekű célok között, kiemelkedő helyet foglal el a hatósági okmányok közhitelességének

erősítése, az okmánybiztonság fokozása. A magas fokú biztonságot szolgálja az Európai Uniós

követelményeknek is megfelelő – a legkorszerűbb okmánybiztonsági elemekkel ellátott -

okmányok bevezetése. A bonyolult védelmi technikák megkívánják, hogy az okmányok

ellenőrzését végzők kellő szakmai körültekintéssel és felkészültséggel rendelkezzenek. Ma már

nem elegendő az „általános” műveltség! A foglalkozásokkal elérendő cél, a tanulók részére az

alapképzés során megszerzett alapismeretekre épülő speciális elméleti és gyakorlati

okmányismeret nyújtása. Izgalmas feladatokkal a résztvevők kreativitásának,

problémaérzékenységének, lényeglátásának, elemző és szintetizáló képességének fejlesztése.

4a.1.3.3.21 Az illegális migrációval összefüggő jogellenes cselekmények szakkör

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Határrendészeti

A szakkör célja: Az Európai Unió egyre komolyabb biztonságpolitikai kihívásként szembesül

az illegális migráció jelenségével, tekintettel arra, hogy évről évre illegális migránsok áradata

érkezik Európába. Az első kategóriába tartoznak azok, akik a kezdetektől fogva hamis

dokumentumokkal kísérlik meg átlépni az Európai Unió külső határait. Az illegális

migrációhoz a kapcsolódó szabálysértések és a bűncselekmények legtöbbje köz- és/vagy

magánokiratok meghamisításával is együtt jár. Megnőtt az okmányokkal történő visszaélések

és az okmányhamisítások száma, illetőleg gyökeresen megváltozott az okmányokkal elkövetett

bűncselekmények színvonala. Ennek következménye, hogy az okmányok vizsgálatának

kriminalisztikai jelentősége egyre fokozódik. A foglalkozásokkal elérendő cél, a tanulók

érdeklődését felkelteni az okmányszakértői-kriminalisztikai okmányvizsgálat iránt. A kurzus

során a tanuló szerezzen speciális ismereteket az okmányvizsgálatok módszereiben,

okmányvizsgálati eszközök alkalmazásában, a biztonsági okmányok vizsgálatában, az

okmányok hamisításra utaló sajátosságok felismerésében, a hamisítványok típusának

meghatározásában, a jogsértések dokumentálásában. Az illegális migránsok másik része a zöld

határon vagy a határátkelőhelyeken gépjárművekben megbújva kísérlik meg a tiltott

határátlépést. A foglalkozásokkal elérendő cél, hogy a tanulók megismerjék a különböző

járműtípusokban történő megbúvásos módszereket, a rejtekhelyek felfedéshez használt

kutatóeszközök, valamint a zöldhatár megfigyelésére alkalmazott felderítési eszközök

alkalmazási lehetőségeit.

4a.1.3.3.22 Közlekedési ismeretek szakkör: Forgalomirányítás, Ittasság

ellenőrzés, Forgalomellenőrzés

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

71

Tanulási terület: Közlekedési

A szakkör célja: A tanulókkal megismertetni a rendőr jelzéseire vonatkozó szabályokat,

gyakorlási lehetőséget biztosítani iskolai körülmények között illetve, lehetőség szerint külső

helyszínen, valós forgalmi szituációban, készségszintre emelni a rendőri karjelzések

alkalmazását. A tanulókkal megismertetni az ittasság ellenőrzésére vonatkozó szabályokat,

gyakorlási lehetőséget biztosítani iskolai körülmények között, készségszintre emelni a

technikai eszközök alkalmazását, forgalomellenőrzés, járműmegállítás, ittas járművezetőkkel

szemben végrehajtott intézkedések alkalmazását.

Célcsoport: Az I. évfolyam tanulói közül a közlekedési szakterület iránt érdeklődők.

Fejlesztési cél:

A szakkör foglalkozás során a tanulók szakmai tudása, irányítási készsége, magabiztossága és

önállósága egyaránt fejlődik, biztosítva ezzel a forgalomirányítási, forgalomellenőrzési

feladatok pontos, szakszerű, szabályos végrehajtását a rendőri munka során.

4a.1.3.3.23 Rendőri elsősegélynyújtás szakkör

Időtartam: 20 óra, heti 2 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

A szakkör célja a rendőri intézkedések során észlelt személyi sérülések elsősegélynyújtási

ismereteinek bővítése, azok szituációs gyakorlatokban való gyakoroltatása, kiegészítve, bővítve

az iskolai oktatásban megszerzett elsősegélynyújtási ismereteket, valamint a tájékozódási,

gondolkodási és döntési készség kialakítása, fejlesztése szituációs gyakorlások során

Tartalma:

  1. A biztonságos, jog és szakszerű elsősegélynyújtás. A sérültek és az intézkedés helyén

zajló események felügyelete, irányítása az észleléstől a helyszín és a személyek átadásáig.

  1. Közúti balesetek esetén szükséges elsősegélynyújtási feladatok.
  2. Kényszerítő eszköz által okozott sérülések elsősegélynyújtása.
  3. Sérült mentési, mozgatási technikák, sérült rendőr és önmagunk elsősegélynyújtása.
  4. Kívánság foglalkozás: A képzésben résztvevők részéről felmerülő kérdéses helyzetek

megbeszélése, valamint gyakorlása a helyes megoldásnak.

4a.1.3.3.24 Légfegyveres lőkészségfejlesztés szakkör

Időtartam: 20 óra

Tanulási terület: Rendőri általános

72

A szakkör célja a tanulók lőkiképzés órán kívüli gyakorlásának biztosítása, a magasabb

szintű lő készség elérése. A felkészítés támogatja a tehetséges tanulók felkészülését a

különböző lőbajnokságokra.

4b. A közismereti kerettantervben meghatározott pedagógiai feladatok helyi

megvalósításának részletes szabályai

Az intézményben érettségi utáni szakmára felkészítő szakmai oktatás történik

közismereti tantárgyak nélkül, így a közismereti kerettantervben meghatározott

tantárgyi oktatás nem releváns, arra vonatkozó előírásokat a szakmai program nem

tartalmaz.

4c. A mindennapos testnevelés, testmozgás megvalósításának módja

Az egészségfejlesztő iskolai testmozgás program célja a tanulók egészséges testi-lelki

fejlődésének elősegítése a testmozgás eszközeivel, hiszen tapasztaljuk, hogy a modern kor és

az azzal együtt járó technológiák az embert olyan életmódra kényszeríthetik, amely a

mozgásszegény életmódhoz, a fizikai képességek hanyatlásához vezethet, áttételesen előidézve

ezzel a szellemi teljesítmény romlását is. Az iskolai testnevelés és a sport keretei között az

egészségnevelés, a szociális kompetenciák, a csapatmunka, valamint a társakkal történő kreatív

együttműködés egyaránt fejleszthető.

A mindennapos testedzés igényének kialakítása érdekében, különösen az ágazati

alapoktatás időszakában, sajátos kiképzési jellegű életforma keretében a tanulók számára

kötelező a reggelenkénti, napirendbe épített testmozgás. Ezt az Szkr. rendvédelmi oktatási

intézményekre vonatkozó eltérő szabályozása lehetővé teszi.

Annak érdekében, hogy az egészségfejlesztő testmozgás hatékonyan megvalósuljon, az alábbi

sajátos egészségügyi és pedagógiai szempontoknak kell teljesülniük:

− minden tanuló minden nap vegyen részt a testmozgás-programban a tornateremben, a

kondicionáló teremben, vagy az iskolai sportpályán,

− minden testnevelési és önvédelmi órán, továbbá minden egyéb testmozgási alkalmon

megtörténjen a keringési- és légző-rendszer megfelelő terhelése,

− minden rendőri testnevelési órán legyen gimnasztika, benne a biomechanikailag helyes

testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló gyakorlatanyag és légző torna,

érvényesítve a vonatkozó kormányrendeletben megfogalmazott testnevelési alapelveket

és célokat,

− a testnevelési tananyag egészében a gerinc- és ízületvédelem szabályainak betartása,

külön figyelemmel a fittség mérések testhelyzeteire és az izomerősítések különböző

testhelyzeteire,

− minden testnevelési óra és egyéb testmozgási alkalom örömöt és sikerélményt jelentsen

a tanulóknak,

− a testnevelés és sport személyiségfejlesztő hatásai érvényesüljenek a teljes testmozgásprogramban,

− a sportszakkörökön való részvételi arány növelése, teljes tanulói állomány számára

annak biztosítása,

73

− a testmozgás-program életmód-sportokat, életminőség-sportokat is megtanítson (olyan

sportokat, amelyeket egy életen át lehet folytatni az életminőség javítása érdekében),

− rendszeres szűrő és ellenőrző vizsgálatok (iskolaorvos, fogorvos, súlykontroll) a

megelőzés érdekében,

− propaganda tevékenység kifejtése az egészséges életmódra nevelés érdekében,

− a sport teljesítmények fokozott elismerése, ösztönzés.

Az iskola egészségügyi szolgálata biztosítja az állandó orvosi és fogorvosi ellátást és szerepet

vállal az iskola egészségnevelési programjának megvalósításában a szűrések elvégzésében.

4d. Az egyéb választható tantárgyak, foglalkozások, továbbá ezek esetében az

oktatóválasztás szabályai,

4d.1. Egyéb foglalkozások

Egyéb foglalkozásként a kötelező foglalkozásokon kívül egyéni és csoportos, pedagógiai vagy

szakmai tartalmú foglalkozás szervezhető a tanintézetben.

Egyéb foglalkozásként iskolánk a tanulók szakmai fejlődése, a szakmákhoz szükséges

készségek fejlesztése, valamint az egészséges életvitel, a fizikális és mentális készségek

fejlesztése, továbbá a tanulói szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében sport,

illetve rendőr szakmai tematikájú, oktatásához kapcsolódó foglalkozásokat szervez.

Az egyéb foglalkozások helyszíne a tanintézeten belül és azon kívül is lehet. A tanintézeten

kívüli helyszínre egyéb foglalkozás csak rendőr szakmai tartalomhoz való kapcsolódás esetén

szervezhető.

A szakképzési jogszabályokban megfogalmazott, a tehetség kibontakoztatására és

felzárkóztatására irányuló kötelezettségét a tanintézet a kötelezően választható foglalkozások

keretében is biztosítja, de erre a célra egyéb foglalkozás is szervezhető.

4e. Választható érettségi vizsgatárgyak

Az intézményben érettségi utáni szakmára felkészítő szakmai oktatás történik, így az

érettségire vonatkozó előírásokat a szakmai program nem tartalmaz.

4f. Érettségi vizsgatárgyak témakörei

Az intézményben érettségi utáni szakmára felkészítő szakmai oktatás történik, így az

érettségire vonatkozó előírásokat a szakmai program nem tartalmaz.

4g.__

MRVT facebook oldala|MRVT youtube csatornája