Az ezredforduló
1999 szeptemberében elsőként intézményünkben indult be a rendőr szakképzéssel párhuzamosan a határrendész szakképzés is. Az alapképzés mellett 1998-tól megkezdődtek a szaktanfolyami képzések is (körzeti megbízotti, járőrvezetői, bűnügyi nyomozói és vizsgálói). 2000-ben jóváhagyták a rendőr és határrendész szakirányú képzések Központi Programját. E központi programok alapja a miskolci iskolában már beindult kísérleti évfolyam tanterve volt. A programok bevezetésére 2001-től került sor.
Ugyancsak 2001-ben hagyták jóvá, a más rendvédelmi szervektől átvett hivatásos, illetve a Belügyminisztérium köztisztviselői, közalkalmazotti állományában lévők rendőrszakmai felkészítését iskolarendszeren kívüli formában biztosító rendészeti szakközépiskolai képzés Központi Programját.
Ugyanebben az évben döntés született iskolánkban az első minőségbiztosítási rendszer bevezetéséről. Pályáztunk a COMENIUS 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Program I. modelljének kiépítésére. A vezetés és a dolgozók minőségi munka iránti elkötelezettsége, az iskolai belső folyamatok szabályozásának igénye és a vezetés kitartása végül is sikerre vezetett. Így kezdődhetett meg 2002-ben sikeres pályázat eredményeként, szakértői csoport támogatásával a COMENIUS I. modell egyéni formában történő kidolgozása, bevezetése, mely program 2004-ben ért véget. Az elvégzett munkát az Oktatási Miniszter oklevéllel ismerte el.
2003-tól az iskolarendszeren kívüli képzésben az országos és területi rendvédelmi szervek képviselőinek bevonásával Szakmai Tanácsadó Testületet működtet iskolánk. 2007-től a testület tevékenységi köre kiterjed már az iskolarendszerű képzésre is.
A Felnőttképzési Akkreditáló Testület 2004-től négy év időtartamra akkreditált felnőttképzési intézménynek minősítette az iskolát. Az akkreditációs eljárás során vizsgálták az iskola felnőttképzési tevékenységét, valamint a felnőttképzéshez kapcsolódó valamennyi irányítási és döntési folyamat szabályozottságát. Az akkreditációt azóta folyamatosan sikeresen megújította iskolánk.
2004-ben Magyarország európai uniós csatlakozásának időszakában, az országban addig működő hét rendészeti szakközépiskola közül a szakmai vezetés három iskolát (budapesti, soproni, csopaki) megszüntetett. A rendőr és határrendész tiszthelyettes képzést ezt követően négy rendészeti szakközépiskola folytatta tovább, melyekben a rendőr és határrendész képzés párhuzamosan folyt. Adyliget, Körmend, Miskolc és Szeged azóta helyszínei a leendő tiszthelyettesek képzésének. Az intézményi struktúra átalakításával egy időben a tiszthelyettes képzés országos beválás-vizsgálatára, és ennek tapasztalatai alapján a 2000-ben bevezetett kerettantervek korrekciójára is sor került.
A rendészeti szervek állományába tartozó, rendészeti szakközépiskolai szakképesítéssel nem rendelkezők, valamint a más fegyveres vagy rendvédelmi szervektől átvételre kerültek számára rendőr szakon 2004-től, határrendész szakon 2005-től kezdődött meg az iskolarendszeren kívüli szakképzés. Az eltelt évek alatt sok százan szereztek ilyen módon szakképesítést.
A COMENIUS program megvalósítása során szerzett tapasztalatokat hasznosítva ekkor kezdett hozzá az iskola az intézmény Minőségirányítási Kézikönyvének kidolgozásához is, melynek alapjául az Európai Kiválósági Modellt (EFQM) választottuk, összhangba hozva azt a szakképzés európai keretrendszerével.(CQAF).
Az így létrejött MRSZKI EFQM modellt felnőttképzési szempontból 2008-ban elfogadta az akkori Szakmai Tanácsadó Testület is, melynek a szakirányító szerveken túl a megrendelő rendőri szervek képviselői is tagjai voltak. Az Iskolai Minőségirányítási Program 2005-ben készült el a 2005-2008-as időszakra vonatkozóan. Az IMIP-et 2007-ben a pedagógus teljesítményértékelés szempontjaival egészítettük ki.
A BM Oktatási Főigazgatóság irányításával megkezdett szaktanfolyami rendszer-korszerűsítés keretei között az iskola a rendvédelmi szervek bevonásával elkészítette a Körzeti Megbízotti és az Egységes Belügyi Bűnügyi szaktanfolyamok új képzési programjait.
2006 nyarától az állami irányítás szerkezetének átalakítása következtében az intézmény fenntartója a BM Oktatási Főigazgatóság helyett annak jogutódja, az IRM Oktatási Főigazgatósága lett.
Szakközépiskolánkban 2008 szeptemberétől bevezetésre került az Európai Unió és a magyar szakképzési keretrendszer elvárásainak megfelelő kompetencia alapú moduláris rendőr szakmai képzés.
2008-ig, a Rendőrség és Határőrség integrációjáig önálló szakképesítésekként önálló képzési program alapján folyt a rendőr és határrendész tiszthelyettes szakmai képzés. A 2006-os Országos Képzési Jegyzékben a belügyi szándék már közös szakmai követelménymodulokat alakított ki. Ezzel 2008. szeptember 1-jétől a szervezeti integrációval párhuzamosan a képzés integrációja is bekövetkezett.
Az Országos Képzési Jegyzékben ekkor jelent meg a korábbi önálló rendőr és határrendész szakképesítések helyett a közrendvédelmi-rendőr és a határrendészeti-rendőr szakmai elágazás az egységesülő rendőr szakmán belül. Az iskolarendszerű képzés 2 éves (4 félév), nappali tagozatos, ahol a szakmai vizsgáig 3 követelménymodul tananyagtartalmát sajátíthatták el tanulóink: a rendészeti alapfeladatokat, az általános őr- és járőrszolgálati feladatokat és a két elágazásnak megfelelően a közrendvédelmi rendőri feladatokat, valamint a határrendészeti rendőri feladatokat.
2009 márciusában 100 fő hátrányos helyzetű, regisztrált munkanélküli fiatal kezdte meg tanulmányait iskolánkban, akik 470 órás iskolarendszeren kívüli képzésben vettek részt, és július 1-től a rendőrség fegyveres biztonsági őrségének tagjaként, fegyveres biztonsági őrként kerültek foglalkoztatásra a megyei rendőr-főkapitányságokon és városi rendőrkapitányságokon. A képzés programját önállóan dolgozták ki tanáraink és úttörőként ezt a képzést is iskolánk végezte először a rendészeti szakközépiskolák közül.
A szakirányítási szinten ismételt változtatás következett be, az oktatási szakirányítási feladatokat az Országos Rendőr-főkapitányság Humánigazgatási Szolgálat alárendeltségében 2009 szeptemberében újonnan létrehozott Oktatásigazgatási és Kiképzési Főosztály vette át, míg a gazdasági terület irányítása az ORFK Gazdasági Főigazgatóságához került. A fenntartó azonban továbbra is az Igazságügyi és Rendészeti, majd a Belügyminisztérium maradt. Rendhagyó képzésnek adott helyt iskolánk 2009-ben 4 hét időtartamban. A képzés célja a Rendőrség bűnügyi szolgálati ágában foglalkoztatott diplomás közalkalmazottak egységes felkészítése volt. A Magyar Rendőrség 2009-2010. évekre vonatkozó Cselekvési Programja és Feladatterve alapján elsőként a Miskolci Rendészeti Szakközépiskolában kezdődött meg a képzés, ahol az országosan tervezett 200 főből 89-en folytattak tanulmányokat. A négyhetes alapfelkészítés első állomása a rendészeti alapismeretek oktatása volt, majd a bűnügyi szakterület feladatainak ellátásához szükséges tudás elsajátításával folytatódott.