A MISKOLCI RENDVÉDELMI TECHNIKUM TÖRTÉNETE
1976 - napjainkig
1972-ben a Belügyminisztérium Tanulmányi és Propaganda Csoportfőnökség új tervet dolgozott ki a rendőrképzés színvonalának és rendszerének javítására. Ebben az Alapfokú Rendőriskola tananyagának korszerűsítését és újabb rendőrtiszthelyettes-képző iskolák alapítását írták elő (ekkor még ezen a néven működött rendőrképző intézmény). Így jött létre 1976-ban Miskolcon, Szegeden, Szombathelyen és Csopakon tiszthelyettesi iskola.
Intézményünk elődjében 150 fős tanulói és 23 fős dolgozói létszámmal indult meg a képzés.
Megújították a nevelési, oktatási alapdokumentumokat, új tantervek, tanmenetek születtek, kötelezővé tették az óravázlatok készítését is. Megjelentek az oktatástechnikai eszközök, a személyi feltételek javítása érdekében kidolgozták a tanári képzés fejlesztési koncepcióját.
Az 1978-79-es tanév újabb változásokat hozott. Az új megoldás szerint az egy éves képzési időből hat hónapot az iskolában elméleti órákon töltöttek el a hallgatók, a többit pedig az ország valamely területén úgynevezett gyakorló őrsökön. A gyakorló szolgálatról visszatérve év végi vizsga zárta a tanulmányokat. E megoldás azt eredményezte, hogy egy időben dupla létszámban lehetett rendőröket képezni. A megnövelt létszámmal járó feladatok azonban a tanítási – tanulási folyamatok minőségére károsan hatottak.
1981-ben a rendőri állomány megnövekedett létszámhiánya következtében ismét jelentős változás történt a képzésben. Kidolgozták a rövidített, 2 hónapos sorkatonai szolgálat letöltése utáni rendőri képzést, mellyel együtt a fiatalok vállalták, hogy öt évig a rendőrség állományában maradnak. A tananyag viszonylag állandó volt ebben az időszakban. Amíg korábban írást, helyesírást, fogalmazást, történelmet, földrajzot is oktattak a tanfolyamokon, addig ebben az időben az általános közismereti tárgyak már lekerültek a palettáról. A képzés bázisát a közrendvédelem, közlekedés (KRESZ, közlekedés rendészet, vezetés technika), jogi ismeretek (büntető-, szabálysértési, igazgatási jog), testnevelés, alaki-karhatalmi kiképzés, lőkiképzés, munkavédelem és egészségügy, híradástechnikai és informatikai ismeretek, Marxizmus – Leninizmus tantárgyak alkották.
Az iskolában 1980-89 között végezték a tartalékos, valamint 1980-ban és 1982-ben a körzeti megbízotti állomány továbbképzését, zászlósi beosztásra felkészítést 1983-tól folytattak.
A 90-es évek
Iskolánk a jelenlegi helyére, a Magyar Honvédség átszervezése kapcsán megüresedett Petőfi laktanyába a Rendőri Ezred 4. zászlóaljának objektumából (Stromfeld laktanya) 1992-ben költözött át, és ezzel nyert önálló elhelyezést.
Iskolánkban 1993-ban kezdődött meg az érettségire épülő, kétéves, nappali rendszerű, de a felnőtt oktatás sajátos szabályai szerinti szakközépiskolai képzés. Az évi 150 fős képzési kapacitású intézményből tervezetten 2 x 400 fős oktatási bázis alakult ki. Ezzel együtt az iskola oktatói és egyéb dolgozói létszáma is közel ötszörösére emelkedett.
A rendőrség nagyfokú létszámhiánya és a már állományban lévő alacsonyabb iskolai végzettségű rendőrök szakmai alapképzésének biztosítása az átmenet folyamatosságát tette indokolttá. Ennek érdekében az iskolán együtt volt jelen az új szakközépiskolai képzési forma és a régi 10 hónapos tiszthelyettesi alapképzés. Intézményünk az 1992-1993-as tanévben helyi és kihelyezett tagozatokon (Eger, Szécsény, Nyíregyháza, Debrecen) összesen 1240 fő, helyben 150 fő alapképzését végezte el. A szakközépiskolai évfolyam beindításának szükségessége ugyanakkor további bővítéseket indokolt, az oktatás fejlesztése mellett folytatódott az iskola területén lévő épületek rekonstrukciója.
A folyamatos rendőri létszámhiány megszüntetése érdekében parlamenti döntés született a Rendőrség létszámának 2000 fős növeléséről. 1993-ban a Parlament Honvédelmi Bizottsága a rendőri szervek létszámhiányának pótlása érdekében a bevonulás után 3 hónappal az arra jelentkező sorkatonák Rendőrséghez történő átirányítását (központi státuszra kerülő állomány), felvételét és beiskolázását támogatta.
A rendőri munkával szembeni megnövekedett követelményekből adódóan nemcsak a képzés időtartama, formája, hanem az oktatott tantárgyak száma és tartalma is folyamatos változáson ment keresztül. Az 1993. évi oktatási reformmal a korábbi képzési formákhoz képest új szakmai tantárgyak kerültek a tantervbe, illetve kiemelt figyelmet kaptak egyes, az európai elvárásoknak is megfelelő intézkedési kultúra kialakításához szükséges közismereti tantárgyak. Ennek megfelelően az alábbi tantárgyak oktatására került sor: közrendvédelem, közlekedés, nyomozástan, szabálysértési és igazgatásrendészet, csapatszolgálat, büntetőjog, jogi és közigazgatási ismeretek, lőkiképzés, rendőri testnevelés, gépírás, informatika és számítástechnika, idegen nyelv, intézkedés-lélektan, rendvédelem története, rendőri szolgálati technika, munka- és egészségvédelem, osztályfőnöki óra. A képzés teljes időtartama 3168 óra volt, melyből mintegy 2300 óra az iskolai elméleti- és gyakorlati foglalkozásokon, 800 óra pedig az első év végén és a második évben a gyakorlati képzési helyeken került megvalósításra. A rendőrképzés jogi átalakulása időben közel egybe esett a köznevelési és szakképzési jogi szabályozás megújulásával.
Az 1994-ben elfogadott rendőrségi törvény a hivatásos állományba vételt érettségihez és szakközépiskolai rendőr szakképzettséghez kötötte. E törvény hatályba lépésével a rendőr szakközépiskolák a rendőrség tiszthelyettesi utánpótlásának kizárólagos szolgáltatójává váltak.
A rendőr szakközépiskolák 1996 áprilisától az akkor létrehozott Készenléti Rendőrség alárendeltségébe kerültek, de ez az elképzelés nem vált be, ezért a belügyminiszter 1997 januárjában visszaállította az iskolák önállóságát. A tanulók a képzés első tanévének tanintézeti képzését befejezve a rendőrség hivatásos állományába kerültek kinevezésre, a második tanévben az elméleti képzés idejére vezényelték őket az iskolába.1996-ban a létszámhiány enyhítése céljából különböző alapfokú, kétszer öthónapos és egyéb tanfolyamok indultak rendőri szerveknél, amelyeket csak 1998-ban sikerült megszüntetni.
Ebben az időben került előtérbe a közösségi rendőrségi modell, a tantárgyak tartalma és szerkezete ehhez igazodott. Az 1997-ben elfogadott Központi Tanterv a korábbi struktúrával ellentétben a kétéves szakközépiskolai képzést követően csak őr-járőr beosztások betöltését tette lehetővé. Magasabb tiszthelyettesi beosztások betöltését különböző szaktanfolyamok elvégzéséhez kötötte.
1998-tól megkezdődött a Belügyminisztérium oktatási struktúrájának átalakítása, a különböző képzések és továbbképzések szervezeti, tartalmi korszerűsítése. Az iskolarendszer átalakításának megszervezése a tanintézetek aktív közreműködésével a BM Oktatási Főosztályra hárult. A meglévő rendőr tanintézetek a határőr iskolákkal (Adyliget, Sopron, Körmend) egyetemben 1999-ben integrálódtak a Belügyminisztérium szervezetébe, és 1999 augusztusában Rendészeti Szakközépiskola néven a korábbinál szélesebb feladatrendszerrel újjáalakultak.
Az intézmények, így iskolánk alapfeladata is módosult. Már nem kizárólag a rendőrség, hanem a rendvédelmi szervek részére történt és történik napjainkban is két évfolyamos, nappali és levelező tagozatos szakképzés, valamint számos át- és továbbképzés. Az iskolák alapítója és fenntartója a belügyminiszter volt, aki a szakközépiskola szakmai irányítását és felügyeletét a Belügyminisztérium Oktatási Főosztályon, míg gazdálkodásának irányítását és felügyeletét a BM Oktatási Igazgatóságon keresztül látta el.
A tanintézetek megkezdték képzési rendszerük átalakítását, a vegyes képzések (rendőr illetve határőr szakok) bevezetését. A határőr iskolák részéről Adyligeten és Sopronban, a rendőrképző intézmények esetében pedig Miskolcon szervezték meg a vegyes képzéseket. A budapesti, csopaki és szegedi iskolák továbbra is kizárólag rendőrképzést folytattak. A korábbi gyakorlattal szemben a tanulók csak tanulmányaik befejezése után kerültek hivatásos állományba, addig közterületi szolgálatellátásra nem voltak vezényelhetők, így a képzés sokkal kiegyensúlyozottabbá vált, gyakorlati idejük alatt végig mentor felügyelte munkájukat, vett részt képzésükben.
Az ezredforduló
1999 szeptemberében elsőként intézményünkben indult be a rendőr szakképzéssel párhuzamosan a határrendész szakképzés is. Az alapképzés mellett 1998-tól megkezdődtek a szaktanfolyami képzések is (körzeti megbízotti, járőrvezetői, bűnügyi nyomozói és vizsgálói). 2000-ben jóváhagyták a rendőr és határrendész szakirányú képzések Központi Programját. E központi programok alapja a miskolci iskolában már beindult kísérleti évfolyam tanterve volt. A programok bevezetésére 2001-től került sor.
Ugyancsak 2001-ben hagyták jóvá, a más rendvédelmi szervektől átvett hivatásos, illetve a Belügyminisztérium köztisztviselői, közalkalmazotti állományában lévők rendőrszakmai felkészítését iskolarendszeren kívüli formában biztosító rendészeti szakközépiskolai képzés Központi Programját.
Ugyanebben az évben döntés született iskolánkban az első minőségbiztosítási rendszer bevezetéséről. Pályáztunk a COMENIUS 2000 Közoktatási Minőségfejlesztési Program I. modelljének kiépítésére. A vezetés és a dolgozók minőségi munka iránti elkötelezettsége, az iskolai belső folyamatok szabályozásának igénye és a vezetés kitartása végül is sikerre vezetett. Így kezdődhetett meg 2002-ben sikeres pályázat eredményeként, szakértői csoport támogatásával a COMENIUS I. modell egyéni formában történő kidolgozása, bevezetése, mely program 2004-ben ért véget. Az elvégzett munkát az Oktatási Miniszter oklevéllel ismerte el.
2003-tól az iskolarendszeren kívüli képzésben az országos és területi rendvédelmi szervek képviselőinek bevonásával Szakmai Tanácsadó Testületet működtet iskolánk. 2007-től a testület tevékenységi köre kiterjed már az iskolarendszerű képzésre is.
A Felnőttképzési Akkreditáló Testület 2004-től négy év időtartamra akkreditált felnőttképzési intézménynek minősítette az iskolát. Az akkreditációs eljárás során vizsgálták az iskola felnőttképzési tevékenységét, valamint a felnőttképzéshez kapcsolódó valamennyi irányítási és döntési folyamat szabályozottságát. Az akkreditációt azóta folyamatosan sikeresen megújította iskolánk.
2004-ben Magyarország európai uniós csatlakozásának időszakában, az országban addig működő hét rendészeti szakközépiskola közül a szakmai vezetés három iskolát (budapesti, soproni, csopaki) megszüntetett. A rendőr és határrendész tiszthelyettes képzést ezt követően négy rendészeti szakközépiskola folytatta tovább, melyekben a rendőr és határrendész képzés párhuzamosan folyt. Adyliget, Körmend, Miskolc és Szeged azóta helyszínei a leendő tiszthelyettesek képzésének. Az intézményi struktúra átalakításával egy időben a tiszthelyettes képzés országos beválás-vizsgálatára, és ennek tapasztalatai alapján a 2000-ben bevezetett kerettantervek korrekciójára is sor került.
A rendészeti szervek állományába tartozó, rendészeti szakközépiskolai szakképesítéssel nem rendelkezők, valamint a más fegyveres vagy rendvédelmi szervektől átvételre kerültek számára rendőr szakon 2004-től, határrendész szakon 2005-től kezdődött meg az iskolarendszeren kívüli szakképzés. Az eltelt évek alatt sok százan szereztek ilyen módon szakképesítést.
A COMENIUS program megvalósítása során szerzett tapasztalatokat hasznosítva ekkor kezdett hozzá az iskola az intézmény Minőségirányítási Kézikönyvének kidolgozásához is, melynek alapjául az Európai Kiválósági Modellt (EFQM) választottuk, összhangba hozva azt a szakképzés európai keretrendszerével.(CQAF).
Az így létrejött MRSZKI EFQM modellt felnőttképzési szempontból 2008-ban elfogadta az akkori Szakmai Tanácsadó Testület is, melynek a szakirányító szerveken túl a megrendelő rendőri szervek képviselői is tagjai voltak. Az Iskolai Minőségirányítási Program 2005-ben készült el a 2005-2008-as időszakra vonatkozóan. Az IMIP-et 2007-ben a pedagógus teljesítményértékelés szempontjaival egészítettük ki.
A BM Oktatási Főigazgatóság irányításával megkezdett szaktanfolyami rendszer-korszerűsítés keretei között az iskola a rendvédelmi szervek bevonásával elkészítette a Körzeti Megbízotti és az Egységes Belügyi Bűnügyi szaktanfolyamok új képzési programjait.
2006 nyarától az állami irányítás szerkezetének átalakítása következtében az intézmény fenntartója a BM Oktatási Főigazgatóság helyett annak jogutódja, az IRM Oktatási Főigazgatósága lett.
Szakközépiskolánkban 2008 szeptemberétől bevezetésre került az Európai Unió és a magyar szakképzési keretrendszer elvárásainak megfelelő kompetencia alapú moduláris rendőr szakmai képzés.
2008-ig, a Rendőrség és Határőrség integrációjáig önálló szakképesítésekként önálló képzési program alapján folyt a rendőr és határrendész tiszthelyettes szakmai képzés. A 2006-os Országos Képzési Jegyzékben a belügyi szándék már közös szakmai követelménymodulokat alakított ki. Ezzel 2008. szeptember 1-jétől a szervezeti integrációval párhuzamosan a képzés integrációja is bekövetkezett.
Az Országos Képzési Jegyzékben ekkor jelent meg a korábbi önálló rendőr és határrendész szakképesítések helyett a közrendvédelmi-rendőr és a határrendészeti-rendőr szakmai elágazás az egységesülő rendőr szakmán belül. Az iskolarendszerű képzés 2 éves (4 félév), nappali tagozatos, ahol a szakmai vizsgáig 3 követelménymodul tananyagtartalmát sajátíthatták el tanulóink: a rendészeti alapfeladatokat, az általános őr- és járőrszolgálati feladatokat és a két elágazásnak megfelelően a közrendvédelmi rendőri feladatokat, valamint a határrendészeti rendőri feladatokat.
2009 márciusában 100 fő hátrányos helyzetű, regisztrált munkanélküli fiatal kezdte meg tanulmányait iskolánkban, akik 470 órás iskolarendszeren kívüli képzésben vettek részt, és július 1-től a rendőrség fegyveres biztonsági őrségének tagjaként, fegyveres biztonsági őrként kerültek foglalkoztatásra a megyei rendőr-főkapitányságokon és városi rendőrkapitányságokon. A képzés programját önállóan dolgozták ki tanáraink és úttörőként ezt a képzést is iskolánk végezte először a rendészeti szakközépiskolák közül.
A szakirányítási szinten ismételt változtatás következett be, az oktatási szakirányítási feladatokat az Országos Rendőr-főkapitányság Humánigazgatási Szolgálat alárendeltségében 2009 szeptemberében újonnan létrehozott Oktatásigazgatási és Kiképzési Főosztály vette át, míg a gazdasági terület irányítása az ORFK Gazdasági Főigazgatóságához került. A fenntartó azonban továbbra is az Igazságügyi és Rendészeti, majd a Belügyminisztérium maradt. Rendhagyó képzésnek adott helyt iskolánk 2009-ben 4 hét időtartamban. A képzés célja a Rendőrség bűnügyi szolgálati ágában foglalkoztatott diplomás közalkalmazottak egységes felkészítése volt. A Magyar Rendőrség 2009-2010. évekre vonatkozó Cselekvési Programja és Feladatterve alapján elsőként a Miskolci Rendészeti Szakközépiskolában kezdődött meg a képzés, ahol az országosan tervezett 200 főből 89-en folytattak tanulmányokat. A négyhetes alapfelkészítés első állomása a rendészeti alapismeretek oktatása volt, majd a bűnügyi szakterület feladatainak ellátásához szükséges tudás elsajátításával folytatódott.
2010-es évek
A 2011 szeptemberében beiskolázott tanulói állomány számára lehetővé vált, hogy a korábbi közrendvédelmi-rendőr és határrendészeti-rendőr szakmai elágazásokon túl, közlekedési-rendőr, vagy bűnügyi-rendőr elágazáson is tanulhasson. Ezzel a korábbi úgynevezett generális rendőrképzés helyett, a speciális rendőrképzés vette kezdetét. A tanulók az utolsó oktatási félévben lévő modulban szakosodtak és szakosodnak ma is, közrendvédelmi, közlekedésrendészeti, határrendészeti és bűnügyi szakirányba.
2012-ben kezdetét vette az új rendészeti életpálya modell bevezetése, melynek első lépése a rendészeti képzés modularizálása volt. Az egységes rendészeti képzés átjárhatóságot teremtett a Belügyminisztérium alá tartozó különböző rendvédelmi szervek között. A rendőr tanulókéval teljesen megegyező kezdetű képzési program alapján kezdetét vette a katasztrófavédelmi tanulók rendészeti alapképzése. Ennek során a tanulók elsajátították a rendvédelmi életpálya alapvető szabályait, az alá- és fölérendeltségből fakadó kötelezettségeket, valamint kellő fizikai állóképességre, alaki felkészültségre és alapszintű önvédelmi, jogi, közigazgatási ismeretekre tettek szert. Az alapképzésen átesett tanulók ezt követően már a Katasztrófavédelmi Oktatási Központban katasztrófavédelmi speciális szakképzésben részesültek.
A moduláris rendőrképzés lehetővé teszi, hogy a teljes szakképesítés megszerzése előtt vagy helyett többszintű rész-szakképesítést szerezhessenek a rendőr tanulók. Iskolánk az Országos Rendőr-főkapitányság igényeinek megfelelően hatalmas létszámokkal bocsátott ki mind a 2006-os OKJ szerinti Objektumőr-kísérő rész-szakképesített, mind a 2010-es és 2012-es OKJ szerinti Őr-járőrtárs rész-szakképesített rendőröket az elmúlt években. A végzettek így már hat hónapos képzést követően jogosulttá váltak arra, hogy ugyan korlátozottabb alkalmazási területen és mértékben, de rendőri feladatokat lássanak el. Ezzel a megoldással egyrészt a rendőrség létszámhelyzetére kedvező hatást lehetett gyakorolni, mivel a teljes szakképesítéssel nem rendelkezők nem esnek ki a rendszerből, másrészt a lehetőség megmarad a rész-szakképesítetteknek, hogy a későbbiekben korábbi ismereteikre és további tanulmányokat végezve, teljes szakképesítést szerezzenek.
2012-ben az Őr-járőrtárs rész-szakképesítésre történő felkészítéssel párhuzamosan az ORFK által jóváhagyott 160 órás határrendészeti többletoktatással egészült ki a schengeni külső határra küldött rész-szakképesített rendőrök képzési programja.
Új feladatként jelent meg 2012-ben képzési palettánkon az Egységes Segélyhívó Rendszer operátorai képzésének előkészítése. A 2011-ben indult ESR-112 projekt keretében egy európai színvonalú, komplex infokommunikációs rendszert kellett bevezetnie hazánknak. Miskolcon és Szombathelyen került kialakításra egy-egy Hívásfogadó Központ. 2013 tavaszán indult iskolánkon az Egységes Segélyhívó Rendszer Hívásfogadó Központ operátorainak képzése, amelynek során 2013-ban, miskolci és körmendi oktatási helyszíneken, külső közreműködők segítségével, több mint 800 fő felkészítését szervezte meg és végezte el iskolánk. A programok engedélyeztetése és bonyolítása azóta is iskolánk feladata országosan.
20 éves jubileum
A 2013. június 27-én megtartott kibocsátó ünnepség több szempontból is kiemelkedő esemény volt intézményünk életében. Ekkor ünnepeltük ugyanis az iskola és a két éves rendőr szakképzés 20 éves jubileumát. Az évfordulónak az adott különös aktualitást, hogy az Ünnepség elöljárója Dr. Pintér Sándor belügyminiszter volt, aki 1993-ban országos rendőr-főkapitányként ezen a helyen jelentette be a Miskolci Rendőr Szakközépiskola megalapítását, valamint a rendőri szakképzés létrejöttét. A kibocsátóval egyidejűleg ünnepélyes keretek között nyitottuk meg a jubileum alkalmából berendezett iskolatörténeti kiállításunkat, amely az országban egyedülállóan mutatja be a rendőrképzés kortörténeti dokumentumait az 1880-as évektől napjainkig.
2010-es évek (folytatás)
2013 szeptemberétől a Belügyminisztérium elvárásának megfelelően jelenléti és online képzés formájában megkezdtük az egyéb rendészeti feladatokat ellátó személyek képzését. Ebben a képzésben többek között hivatásos vadászok, halászati őrök, közterület-felügyelők, mezőőrök, erdészeti- és jogosult erdészeti szakszemélyzeti tagok, természetvédelmi őrök vettek részt.
Az iskola Minőségirányítási Programját a jogszabályi követelményeknek megfelelően 2009-ben tovább formáltuk. Ekkor jelentek meg a dokumentumban a vezetői feladatokat ellátó és pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjai, az értékelés rendje, továbbá a teljes körű intézményi önértékelés periódusa és módszerei. Az IMIP 2011-2014-re szóló átdolgozott változatát 2011-ben a fenntartó Belügyminisztérium hagyta jóvá, amely már a nem oktatói munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak teljesítményértékelésének szabályozását is tartalmazta.
Iskolánk oktatási területen meglévő kettős elvárás-rendszernek való megfelelése a minőségbiztosítás területén is jelen van. A köznevelési elvárás-rendszernek megfelelően az IMIP szerinti minőségbiztosítási rendszert működtetjük, de ugyanakkor a felnőttképzés szabályrendszerének megfelelő minőségbiztosítási feladatokat is teljesítjük. A felnőttképzés szabályai szerinti Minőségirányítási Rendszerünket 2014-ben auditáltattuk, és erre 2018. évben is sor kerül.
Természetesen mindemellett mindenkor meg kell felelnünk a belügyi, rendőrségi minőségirányítási szabályoknak, az azokból adódó szervezeti és egyéni teljesítményértékelési követelményeknek is. A nagy rendszerek intézményen belüli koherens működésének megvalósítása minden esetben teljes átgondolást és önálló szabályzás kidolgozását tette szükségessé számunkra.
2015-től iskolánk és a BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság között egyre szorosabb szakmai kapcsolat alakult ki, amelynek eredményeként nem csupán a tűzoltó alapozó képzéseket, hanem a tűzvizsgáló, valamint 2016-tól kezdve a veszélyes áruszállítást ellenőrző katasztrófavédelmi szakemberek számára is felkészítést végzünk bűnügyi ismeretekből.
A fokozódó migrációs nyomás ellensúlyozása érdekében Magyarország Kormánya 2016-ban 3000 fős létszámbővítés mellett döntött. A leendő "határvadászok" hadrendbe állítását a felnőttképzésben folytatott őr-járőrtárs részszakképzés megszerzésére irányuló képzésnek kellett megelőznie, amelynek előkészítésében és lebonyolításában iskolánk oroszlánrészt vállalt. Az első határvadász csoportok 2016 novemberében kezdték meg az ország több pontján a hat hónapon át tartó tanulmányaikat. Nemcsak helyt adtunk a képzésnek, hanem iskolánk oktatásigazgatási és módszertani felügyeletet is gyakorolt a Hajdú- Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányságok állományának bevonásával végrehajtott kihelyezett képzések során.
2017 elejétől 2018 nyaráig az Északkelet-magyarországi rendőri szervek alosztályvezetői, osztályvezető-helyettesi, illetve alosztályvezető jogállású őrsparancsnoki beosztásban tevékenykedő vezetői számára szerveztünk három hetes vezetői kompetenciafejlesztő továbbképzéseket.
2016. szeptember 1-jétől a magyar szakképzési rendszer jelentős módosításokon ment keresztül. Ennek egyik szegmense a köznevelés intézményrendszerének változása volt, amelynek keretében a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben foglaltak szerint iskolánk megnevezésében változtatás vált szükségessé.
2017. május 16-i hatállyal a Belügyminiszter iskolánk nevét Miskolci Rendészeti Szakgimnáziumra változtatta.
2017-ben a képzés kerettanterve, pedagógiai programja változott. Szeptembertől új képzés indult, melynél elvárás volt, hogy a tanulók 13 alapvető rendőri intézkedés gyakorlatban történő végrehajtására legyenek felkészítve már az első tanév végi szakmai gyakorlat időpontjára. Szükségességét indokolta, hogy a Hszt. által lehetővé tett lehetőséggel a Rendőrség élt, és a tanulókat az első tanév befejezését követően próbaidő kikötésével hivatásos állományba vette.
2018-ra a Rendőrség állományában nagy létszámban gyűltek fel a rész-szakképesítéssel rendelkező tiszthelyettesek. Iskolánk 2018-2021 között a teljes szakképesítés megszerzése érdekében számukra iskolarendszeren kívüli szakképzés keretében rendszeresen indította a képzéseket, és ezzel évente több száz fő számára teremtette meg a hosszú távú rendőri munkavégzés lehetőségét.
A 2019. július 1-jétől rendvédelmi feladatokat ellátó szervvé átalakuló Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (OIF) (korábban: Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal) korábbi köztisztviselői hivatásos állományba történő kinevezése okán ezen állományviszonyban lévők oktatásában, a képzési program kidolgozásában és a szakmai vizsgák szervezésében jelentős szerepet vállalt iskolánk. Oktatói állományunk számára hasznos volt a diplomával rendelkező tiszti állomány rendőri munkára történő felkészítése, mely az Adyligeti Rendészeti Szakgimnázium megszűnését követően 2020 nyarán jelentős vizsgaszervezési feladatok ellátását is eredményezte számunkra mind Miskolcon, mind Remeteszőlősön.
2020-as évek
A 2020. július 1-jétől hatályos új szakképzési törvény 2020. szeptember 1-jétől új korszakot indított a szakképzésben, ami mind jogi, mind szakmai értelemben stratégiai átalakulást eredményezett. Iskolánk életében is nagy változást hozott az új szakképzési rendszer, ugyanis a teljes képzési- és intézményrendszer átalakult.
2020. szeptember 1-jétől a Rendőr tiszthelyettes szakmai oktatást háromféle képzési idővel indítottuk a technikumban. Az egy-, másfél-, két éves képzési időtartamba az előképzettségtől függően kerülhettek a jelentkezők, és az Országos Rendőr-főkapitányság döntése értelmében csak a 25 éves életkor alatti jelentkezők kerülhettek be a nappali rendszerű szakmai oktatásba.
A 2020/2021-es tanév több újdonságot is hozott. A korábbi Pedagógiai Program helyett Szakmai Program alapján végeztük a képzést, Ágazati alapvizsgát szerveztünk az elsős tanulóknak, akik a korábbihoz képest jelentősen megemelkedett ösztöndíjukat már nem csak a technikumtól, hanem a szakképzési kormányzattól is kapják.
2020-tól az Országos Képzési Jegyzéket (OKJ) a szakképzés új szabályozása szerint felváltotta a Szakma Jegyzék (SZJ), és ezzel együtt az OKJ-s szakképesítések csak kifutó jelleggel voltak végezhetők. A szakmajegyzékbe bekerült rendőr tiszthelyettes szakma örökölte a korábbi rendőr tiszthelyettes OKJ-s szakképesítés szakmai tartalmát és képzési időhosszait, és megmaradt a szakmai oktatás körében, melyet az új szabályozás szerint csak szakképző iskolákban lehet végezni. 2020 szeptemberétől ennek megfelelően megkezdte iskolánk a rendőr tiszthelyettes szakmai oktatást és kifutó jelleggel az iskolarendszerben és iskolarendszeren kívüli formában is kifuttatta a még folyamatban lévő OKJ-s osztályokat és képzési csoportokat.
A szakképzés rendszerének átalakításával párhuzamosan átalakult a rendőrképzést folytató iskolák köre is. 2020 júliusától az ORFK területi szerveként megalakult a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ (ROKK), mely a korábbi Adyligeti Rendészeti Szakgimnáziumot és Szegedi Rendészeti Szakgimnáziumot magába integrálva felnőttképző intézményként kezdte meg tevékenységét, így a folyamatban lévő iskolarendszerű képzéseket a megmaradó két rendészeti szakgimnáziumnak technikummá átalakulva kellett kifuttatnia a 2020/2021-es tanévben. Iskolánk az Adyligeti Rendészeti Szakgimnázium oktatási jogutódjaként megörökölte az adyligeti tanulókat és ezzel együtt az ARSZG oktatásigazgatási irattárát is, mely tartalmazza a korábban megszűnt rendőrségi oktatási intézmények oktatásigazgatási irattári anyagait is.
A változó szakképzési rendszerben kifutó OKJ-s rendőr tiszthelyettesi képzésben a korábban részszakképesítéssel végzett rendőröket a rendőri szervek teljes szakképesítés megszerzésére visszaiskolázták, így iskolarendszeren kívüli képzési formában az elmúlt években több ezren szerezhették meg a teljes rendőr tiszthelyettesi szakképesítést iskolánkban.
2020-ban a rendőrség igényeinek megfelelően a rendőr tiszthelyettes szakma mellett két szakképesítést hozott létre a belügyminisztérium a rendőr tiszthelyettesi munkakörben foglalkoztatott hivatásosok számára. A rendőri alapképzettséget jelentő rendőrjárőr szakképesítés közbiztonsági rendőrjárőr, illetve határrendész és útlevélkezelő rendőrjárőr képzés formájában végezhető el a ROKK Rendőrképző Akadémia Adyligeti és Szegedi tagozatain, valamint a rendvédelmi technikumokban Miskolcon és Körmenden. A négy képzési helyszínen 2020. szeptemberében indult meg a rendőrjárőr képzés, mely a technikumokban folyó rendőr tiszthelyettes szakmai oktatás mellett, azzal szinte azonos képzési létszámokat produkál országosan.
Iskolánkban a szakképesítést adó tiszthelyettesi képzés mellett az elmúlt években megjelent a felsőfokú rendőri szakmai képesítést biztosító Rendészeti szervező képzés is. A képzés szervezését az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság számára országos szinten végeztük és tanintézetünkben 4 képzési csoportban összesen 66 főt juttattunk el 2020 nyarára a szakmai vizsgára. Ekkorra már az adyligeti jogutódlás is bekövetkezett, így az adyligeti képzésben résztvevőket is átvéve összesen 351 fő számára szerveztünk felsőfokú szakképesítést adó szakmai vizsgát miskolci és adyligeti helyszínnel.
A szakmai végzettséget, illetve szakképesítést adó képzések mellett számos egyéb képzést is végeztünk az elmúlt években a rendőrség és társszervei számára. Legjelentősebb számban a rendőrség területi szervei által szaktanfolyamra történt beiskolázások alapján, az ORFK által jóváhagyott képzési programok szerint folytattunk képzéseket. Legjelentősebb létszámban a Körzeti megbízotti szaktanfolyam résztvevőit oktattuk, de megjelentek a Bűnügyi szaktanfolyam és az Iskolaőri szaktanfolyam résztvevői is iskolánkban. A Kísérőőri szaktanfolyam és Fogdaőri szaktanfolyam indítását 2020-ban a Covid miatti pandémiás helyzet nem tette lehetővé, és a későbbi meghirdetésre már nem jelentkeztek résztvevők.
A szaktanfolyamok átszervezése is megvalósult 2020-ban és a korábban rendszeresen végzett Bűnügyi szaktanfolyam indítására nem nyílt lehetőség mindaddig, míg 2022-ben a Bűnügyi alaptanfolyam képzési programját jóvá nem hagyták, így 2023-ra már több Bűnügyi alaptanfolyamot tudtunk meghirdetni.
Intézményünkön belül a szakképzés változásának egyik szelete volt a korábbi „mentor-képzés” markáns átalakítása. Míg korábban a mentorképzés egy egy napos, jobbára adminisztratív feladatok elvégzésére szolgáló felkészítés volt, addig az új szakképzési törvény a pedagógiára, a módszertanra helyezi a hangsúlyt azáltal, hogy a rendvédelmi mentoroknak pedagógiai-módszertani felkészítésen kell részt venniük. Ennek hiányában melléjük rendőr tanuló nem osztható be. A törvény a felkészítés tematikájának kialakítását már a technikumra bízta.
A mentorképzés programját iskolánk a TRIDENT nemzetközi pályázat eredményei alapján 2023-ban átalakította és a Belügyminisztériummal minősíttette, így már a hivatásos kollégák a továbbképzési kreditpontokat is megkapják a rendszeres mentori felkészítésükért.
A szakképzési törvény változásai többletjuttatásokat biztosítanak a rendvédelmi technikumban tanuló fiataloknak. Az egyik ilyen többletjuttatás, hogy a tanulmányok idejére IKT eszközt, azaz jelen esetben minden tanuló számára laptopot biztosítunk. Ez nem csupán egy eszközt jelent, hanem ezen eszközön megtalálnak minden olyan tananyagot, jegyzetet, tudástárat, amelyek a tananyag elsajátításához szükségesek. Az infokommunikációs trendekkel haladva, a korábbi papír alapú jegyzetekről áttolódott a hangsúly a digitális formátumokra. Ez természetesen az is jelenti, hogy sokkal gyorsabban és költséghatékonyabban tudjuk a módosulásokat átvezetni, új jegyzeteket beilleszteni a képzésbe. Mondhatjuk úgy is, hogy iskolánk ökolábnyomát ezzel jelentősen csökkentjük.
Jelentős eredményként könyveltük el, hogy tanintézetünk 2022-ben oktatói továbbképzéseket minősíttetett az Innovatív Képzéstámogató Központtal és 2023-ban hármat is meghirdettünk és tartottunk meg a rendészeti pályaorientációs képzésben oktatók számára.
2024. április 8-án intézményünk újabb képzéstörténeti pillanathoz érkezett el. A Rendőrség a rendőrjárőr szakképesítéssel rendelkezőknek is lehetőséget biztosít a tanulásra, hogy technikusi szintű végzettséget szerezzenek. Figyelembe véve, hogy a szakképzési törvény alapján csak szakképző intézmény végezhet szakmai oktatást, így tanintézetünk mellett csak a Körmendi Rendvédelmi Technikum kezdhette meg ezt a képzést. Tanintézetünk kihelyezett képzést folytat a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központ adyligeti telephelyén, míg a Körmendi Rendvédelmi Technikum Szegeden tette ugyanezt. Ezen új képzési forma indult el országosan négy képzési helyszínen azon hivatásos szolgálati jogviszonyúak számára, akik 2020. szeptemberében kezdték meg elsők között a közbiztonsági-, illetve határrendész és útlevélkezelő rendőrjárőri tanulmányaikat. A munkaadó és az iskolapadba visszaült képzésben résztvevők igényeihez jól igazodó új tanrendű oktatásban a jelenléti oktatás, az otthoni önképzés, a rendszeres jelenléti konzultáció és a munkahelyi gyakorlat keveredik az elkövetkező hónapokban.